ITPP1/443-206/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-206/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, który został utworzony z dniem 1 stycznia 1992 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej z grudnia 1991 r. w sprawie przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w zakład budżetowy.

Zgodnie ze statutem podstawowym przedmiotem działania Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zadania te Zakład wykonuje jako operator publicznego transportu zbiorowego poprzez gminne przewozy pasażerskie w ramach publicznego transportu zbiorowego i przewóz o charakterze użyteczności publicznej. Dodatkowym zakresem działania Zakładu jest:

1.

udostępnianie środków transportowych, oraz wiat przystankowych do eksponowania reklam,

2.

utrzymanie sprawności technicznej i użytkowej eksploatowanych pojazdów oraz obiektów i urządzeń technicznych i infrastruktury komunikacyjnej,

3.

wynajmowanie pojazdów,

4.

udostępnianie miejsc parkingowych na placu postojowym,

5.

naprawy, przeglądy techniczne, mycie, sprzątanie pojazdów,

6.

pobór i windykacja opłaty parkingowej oraz opłaty dodatkowej,

7.

inne związane z możliwościami technicznymi i organizacyjnymi Zakładu.

Działalność Zakładu finansowana jest z dochodów własnych Zakładu oraz dotacji. Rada Miasta ustala ceny biletów za przejazdy środkami komunikacji Zakładu, zasady korzystania, ulgi i zwolnienia.

Aktualnie obowiązuje uchwała z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie ustalenia cen biletów komunikacji miejskiej. Poprzednia podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej została wprowadzona uchwałą z dnia 30 stycznia 2008 r.

Ceny biletów ustalone uchwałami Rady Miasta przedstawiały się następująco;

* rok 2011 do chwili obecnej: bilet podstawowy -...; bilet ulgowy -...;

* rok 2008 do 2011 r.: bilet podstawowy -...; bilet ulgowy -....

Zakład corocznie otrzymuje z Urzędu Miasta dotację przedmiotową, która zgodnie z ustawą o Finansach Publicznych, kalkulowana jest według stawek jednostkowych. Kalkulowane stawki jednostkowe do wozokilometrów eksploatacyjnych ustala Rada w drodze uchwały.

Stawki dotacji przedmiotowej do wozokilometra w ostatnich latach przedstawiały się następująco:

* rok 2013 - uchwała RM Nr -.../ 1 wozokilometra,

* rok 2012 - uchwała RM Nr.../1 wozokilometra,

* rok 2011 - uchwała RM Nr.. -..../1 wozokilometra (zmieniona uchwałami.../2011 i.../2011 -.../1 wozokilometra),

* rok 2010 - uchwała RM Nr../2010 -.../1 wozokilometra (zmieniona uchwałą Nr../2010 -.../1 wozokilometra, zmieniona uchwałą Nr../2010 -.../1 wozokilometra),

* rok 2009 - uchwała.../2009 -.../1 wozokilometra (zmieniona uchwałą.../2009 -.../1 wozokilometra),

* rok 2008 - uchwała.../2008 -.../1 wozokilometra (zmieniona uchwałą.../2008 -.../1 wozokilometra).

Dotacja przedmiotowa do 1 wozokilometra otrzymana przez Zakład przedstawia się następująco:

* rok 2013 -... PLN (plan)

* rok 2012 -... PLN,

* rok 2011 -... PLN,

* rok 2010 -...PLN,

* rok 2009 -... PLN,

* rok 2008 -... PLN

Kwota dotacji otrzymanej w poszczególnych latach wynika z przemnożenia planowanych wozokilometrów i stawki dotacji przedmiotowej z 1 wozokilometr.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja przedmiotowa otrzymywana przez Zakład stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny otrzymywana z Urzędu Miasta dotacja przedmiotowa kalkulowana według stawek jednostkowych do 1 wozokilometra eksploatacyjnego nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Zakładu, z samego sposobu kalkulacji wynika, że służy ona pokryciu tej części kosztu 1 wozokilometra, która nie znajduje pokrycia w planowanych przychodach na 1 wozokilometr. Jak wynika z powyższego dofinansowanie to dotyczy kosztu 1 wozokilometra, więc nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi. Dlatego też w ocenie Zakładu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług (ceny biletu) w zakresie przewozów pasażerskich.

Dotacje otrzymywane z Urzędu Miasta były przekazywane zaliczkowo w ratach miesięcznych wg stopnia realizacji zadań przewozowych i potrzeb Zakładu. Przyznana dotacja przedmiotowa ma charakter rekompensaty poniesionych kosztów w wysokości nie pokrytej wpływami. Wielkość dotacji przedmiotowej dla Zakładu stanowi różnica pomiędzy planowaną kwotą kosztów a planowaną kwotą wpływów. Planowaną kwotę wpływów za przewozy pasażerów kalkuluje się na podstawie obowiązującej taryfy i zasad opłat oraz planowanej sprzedaży biletów.

Celem otrzymywanej dotacji jest dofinansowanie kosztów działalności bieżącej miedzy innymi takich jak zakup oleju napędowego do autobusów, zakupu części zamiennych, wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników, ubezpieczenia komunikacyjnego i majątkowego itp.

Otrzymana dotacja podmiotowa do jednego wozokilometra eksploatacyjnego zgodnie z Uchwałami Rady Miasta podlega rozliczeniu uwzględniając faktycznie wykonane wozokilometry. Dotacja w przypadku niewykonania planowanych wozokilometrów zostaje pomniejszona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, utworzonym 1 stycznia 1992 r. i zgodnie ze statutem głównym przedmiotem jego działania jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Dodatkowym zakresem działania Zakładu jest: udostępnianie środków transportowych oraz wiat przystankowych do eksponowania reklam; utrzymanie sprawności technicznej i użytkowej eksploatowanych pojazdów oraz obiektów i urządzeń technicznych i infrastruktury komunikacyjnej; wynajmowanie pojazdów; udostępnianie miejsc parkingowych na placu postojowym; naprawy, przeglądy techniczne, mycie, sprzątanie pojazdów; pobór i windykacja opłaty parkingowej oraz opłaty dodatkowej; inne związane z możliwościami technicznymi i organizacyjnymi Zakładu. Działalność Zakładu finansowana jest z dochodów własnych oraz dotacji. Rada Miasta ustala ceny biletów za przejazdy środkami komunikacji Zakładu, zasady korzystania, ulgi i zwolnienia. Zakład corocznie otrzymuje z Urzędu Miasta dotację przedmiotową. Wskazano, iż przyznana dotacja przedmiotowa ma charakter rekompensaty poniesionych kosztów w wysokości nie pokrytej wpływami i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż skoro ze złożonego wniosku wynika, iż dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych ma zadanie wyrównać stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usługi publicznej i nie stanowi dopłaty do ceny wykonywanych usług przewozowych, to nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie poniesionych kosztów, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl