ITPP1/443-204/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-204/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu 29 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym w dniach 29 października 2007 r. oraz 19 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Posiada Pan gospodarstwo rolne o pow. 6.0724 ha. Nieruchomość nabył Pan od rodziców w roku 1980 na podstawie umowy przekazania w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego, które nadal Pan prowadzi. Zamierza Pan sprzedać część gospodarstwa w postaci działki nr 636/13, która została wydzielona z działki nr 636/5, dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka podlegająca podziałowi wykorzystywana jest na cele rolne. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy działki znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MJ, U - zabudowa mieszkalna jednorodzinna z usługami i MU - tereny preferowane pod zabudowę mieszkaniową. W przyszłości planuje Pan dokonać dalszego podziału gospodarstwa i dostawy wydzielonych działek, w nieokreślonej jeszcze ilości, która zależeć będzie od popytu. Wskazuje Pan, że jest rolnikiem i prowadzi działalność rolniczą na działkach o nr 573, 632, 747, 636/8, 574/3, 637/3, 636/12 i 636/14. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy działki znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MJ, U - zabudowa mieszkalna jednorodzinna z usługami i MU - tereny preferowane pod zabudowę mieszkaniową. Na przedmiotowym gruncie innej działalności niż rolnicza nie prowadził Pan. Działka nr 636/14 powstała w wyniku podziału geodezyjnego z działki 635/5, z której powstały dwie działki rolne o nr 636/13 i 636/14. W uzupełnieniu wniosku, informuje Pan, że wszystkie wymienione działki, których dotyczy zapytanie, są Pana własnością i brak jest dla nich miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązuje tylko studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium to, o którym mowa powyżej, dotyczy wszystkich wymienionych działek gospodarstwa, na których prowadził Pan wyłącznie działalność rolniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu sprzedaży wyodrębnionych działek będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Czy do tej sprzedaży ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uważa Pan, że opisana dostawa będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższych zapisów wynika, że od chwili wejścia w życie tych przepisów tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów ww. podatkiem. Zwalnia się od podatku od towarów i usług - jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazanej ustawy - jedynie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, w ust. 2 ustawodawca określił, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji należy uznać, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która obejmuje także czynności polegające na sprzedaży gruntów.

W świetle przytoczonych przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku od towarów i usług, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów wskazanej wyżej ustawy. Dla celów ustalenia czy przesłanki omawianej sprawy wyczerpują znamiona pojęcia "działalność gospodarcza" koniecznym jest ustalenie czy zamiarem wykonania czynności było jej dokonywanie w sposób częstotliwy. Nawet jednorazową dostawę gruntu w takim przypadku uznać należy za działalność gospodarczą. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden raz). W omawianej sprawie nie ulega wątpliwości, że taki zamiar występuje. Istotnym jest bowiem, aby w momencie dokonywania pierwszej dostawy miał Pan zamiar dokonać kolejnej czynności tego rodzaju.

Okoliczności wynikające z przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wyodrębnienie z nieruchomości działki z zamiarem dokonania dostawy oraz plan dokonania dalszego podziału gospodarstwa w celu sprzedaży wydzielonych działek, wskazują na zamiar wykonywania czynności dostawy gruntów w sposób częstotliwy. W przeciwnym razie wyodrębnianie działek byłoby niecelowe. Zatem dostawa działek, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi działalność gospodarczą. Należy podkreślić, że z uwagi na fakt, iż przedmiotowe działki były wykorzystywane jako rolne, służyły działalności gospodarczej, która zgodnie z ww. ustawą obejmuje również rolników. Mając na uwadze powyższe, zwrócić należy uwagę, że w uzupełnieniu wniosku wskazuje Pan, iż przeznaczeniem gruntu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy jest zabudowa mieszkalna jednorodzinna z usługami oraz preferowana zabudowa mieszkaniowa, a zatem wyłącza to zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów są podatnikami tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl