ITPP1/443-20/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-20/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 27 lipca 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 1994 r. nabył Pan od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa grunty rolne o pow. 5 ha 17 arów 74 m 2 z zamiarem wybudowania tam własnego domu (siedlisko) i prowadzenia działalności rolniczej. W związku ze zmianą planów życiowych (poświęcenie się pracy naukowej na Uniwersytecie), w 2001 r. z ww. gruntów zostały wydzielone działki budowlane (decyzją gminy w planie zagospodarowania przestrzennego teren ten został przeznaczony na budownictwo jednorodzinne). W roku bieżącym sprzedał Pan 12 działek o pow. 8831 m 2 jednemu nabywcy. Jednocześnie wskazał Pan, iż od stycznia 2002 r. była to pierwsza, jednostkowa transakcja, a w chwili obecnej jest Pan na emeryturze i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Jednocześnie pismem z dnia 24 lipca 2007 r. uzupełnił Pan stan faktyczny wskazując, iż w 2001 r. sprzedał Pan 4 działki trzem osobom jako działki rolne, a do końca br. jest zobowiązany dokonać jeszcze jednej transakcji. Ponadto poinformowano, iż uchwała w sprawie przekształcenia pierwotnych gruntów rolnych w grunty przeznaczone pod budowę nabrała mocy prawnej 5 marca 2002 r. poprzez ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu sprzedaż działek budowlanych wydzielonych po 7 latach z gruntów rolnych nabytych w 1994 r....

Pana zdaniem nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, a nabywając grunty nie miał zamiaru ich sprzedaży, zbycie w 2007 r. części gruntu podzielonego na działki budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co potwierdzają wyroki: WSA we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2007 r. sygn. I SA/Wr 1688/06 i NSA z dnia 24 kwietnia 2007 r. sygn. I FSK 603/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nią, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powyższych zapisów wynika, że od chwili wejścia w życie tych przepisów tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów ww. podatkiem. Zwalnia się od podatku od towarów i usług - jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazanej ustawy - jedynie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Na potrzeby tego podatku pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza" zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności.

W efekcie dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w okresie od 2001 r. do dnia datowania złożonego wniosku sprzedał Pan łącznie 16 działek (w tym 4 działki rolne i 12 budowlanych) czterem osobom, a w bieżącym roku planuje sprzedanie jeszcze jednej działki przeznaczonej pod budownictwo jednorodzinne. Ponieważ dostawa kilkunastu działek różnym odbiorcom ma niewątpliwie charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostaje tu wypełniony, w związku z czym nie można mówić o czynności jednorazowej. W efekcie dostawę przez Pana przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę od dnia 1 maja 2004 r. należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, iż od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy), transakcje zawierane przez Pana dot. działek budowlanych winny być opodatkowane 22% stawką podatku.

Ponadto należy wskazać, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) powołanej ustawy wskazuje, iż podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i, stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do powołanych w treści złożonego wniosku wyroków WSA we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2007 r. sygn. akt SA/Wr 1688/06 i NSA z dnia 24 kwietnia 2007 r. sygn. art. I FSK 603/06 stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl