ITPP1/443-198/10/BJ - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, w przypadku gdy nabywcą sprzętu i płatnikiem będzie gmina.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-198/10/BJ Określenie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, w przypadku gdy nabywcą sprzętu i płatnikiem będzie gmina.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku przy zakupie sprzętu komputerowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku przy zakupie sprzętu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w roku 2009 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Nowoczesny proces dydaktyczny szansą młodego pokolenia" w ramach RPO. Projekt obejmował zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych dla szkół znajdujących się na terenie Gminy. W związku z otrzymaniem przez Gminę dofinansowania na realizację ww. projektu (beneficjentem środków pochodzących z RPO nie mogły być szkoły) przeprowadzono postępowanie przetargowe na zakup i dostawę sprzętu oraz pomocy dydaktycznych dla szkół.

Wśród zakupionego sprzętu znajdowały się zestawy komputerowe dla każdej ze szkół. Wykonawca zadania dostarczył sprzęt bezpośrednio do szkół.

W postępowaniu przetargowym o udzielenie zamówienia decydujące znaczenie ma cena brutto, a tym samym zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT. Przyjęcie przez wykonawcę niewłaściwej stawki podatku VAT w konsekwencji oznacza błąd w obliczeniu ceny i skutkuje odrzuceniem oferty. W omawianym postępowaniu przetargowym wykonawca wystawił fakturę VAT dotyczącą dostawy sprzętu komputerowego dla szkół z terenu Gminy (nabywca i płatnik Gmina) z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina zaakceptowała powyższe mając na względzie bezsporny fakt, iż to na wykonawcy ciąży obowiązek określenia właściwej stawki VAT. Z uwagi na fakt, iż w złożonych ofertach wykonawcy zastosowali różne stawki podatku VAT dla poszczególnych asortymentów powstały wątpliwości co do prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego stawką podatku VAT w wysokości 0%, w przypadku, gdy zamawiającym jest Gmina, a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), na rzecz których dokonano dostawy a nabywcą i płatnikiem jest gmina (jak to wynika z faktury)...

Zdaniem Gminy, istnieje prawem dopuszczalna możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego stawką podatku VAT w wysokości 0% zgodnie z zapisem art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) w sytuacji, gdy nabywcą i płatnikiem jest Gmina, będąca jednostka samorządu terytorialnego a równocześnie osobą prawną prowadzącą placówki oświatowe.

W świetle obowiązujących przepisów dostawa sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych może być objęta stawką VAT 0%. Gmina już na etapie postępowania przetargowego jasno wskazywała, iż sprzęt ma być dostarczony bezpośrednio do szkół. Wykonawca dostarczył sprzęt komputerowy bezpośrednio do szkół na terenie gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach lub zwolnienia od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do ust. 13 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku Nr 8 do ustawy, tj.:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.

Drukarki

3.

Skanery

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Ponadto, zgodnie z ust. 15 tegoż artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Przez placówki oświatowe, o których mowa m.in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczna i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała projekt pn.: "Nowoczesny proces dydaktyczny szansą młodego pokolenia", który obejmował zakup m.in. sprzętu komputerowego (zestawy komputerowe) dla szkół na terenie Gminy. Nabywcą i płatnikiem zgodnie z wystawioną fakturą jest Gmina. Dostawa sprzętu dokonana została bezpośrednio do szkół.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy ustawy należy stwierdzić, iż aby zastosować preferencyjną 0% stawkę podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, muszą zostać spełnione następujące warunki:

1.

dostawa sprzętu musi być dokonana dla placówki oświatowej, o której mowa w art. 43 ust. 9 ustawy,

2.

sprzęt komputerowy musi być wymieniony w załączniku Nr 8 do ustawy,

3.

dokonujący dostawy sprzętu komputerowego winien posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.

Skoro w przedmiotowej sprawie zamawiającym sprzęt komputerowy, jak i nabywcą oraz płatnikiem jest Gmina (jak to wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), to dostawa sprzętu komputerowego nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl