ITPP1/443-194/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-194/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 28 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku naliczonego w przypadku wniesienia przez gminę aportem materiałów i środków trwałych do spółki prawa handlowego powstałej w związku z likwidacją zakładu budżetowego w celu przekształcenia w spółkę prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w przypadku wniesienia aportem towarów handlowych i środków trwałych do spółki prawa handlowego w związku z likwidacją zakładu budżetowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład jest zakładem budżetowym utworzonym na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Mienie, którym dysponuje Zakład jest mieniem komunalnym oddanym Zakładowi przez Gminę w trwały zarząd. Zakupy środków trwałych oraz materiałów dokonywane są przez Z. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 1994 r. - Prawo zamówień publicznych. Wartość netto nabywanych środków trwałych pokrywana jest z dotacji celowych otrzymywanych przez Zakład zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, natomiast zakupu materiałów Zakład dokonuje ze środków własnych. Podatek naliczony wynikający z faktur zakupu materiałów i środków trwałych wnioskodawca rozlicza zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W momencie nabycia środków trwałych i materiałów Zakładowi przysługiwało odliczenie podatku naliczonego.

W związku z planowanymi zmianami ustawy o finansach publicznych i projektem przepisów wprowadzających tę ustawę do dnia 31 grudnia 2008 r. musi nastąpić likwidacja zakładu budżetowego. Likwidacja ta nastąpi zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. Finanse publiczne. Według projektu nowych przepisów zakłada się, że pozostałe po likwidacji zakładu budżetowego składniki majątku zostaną wniesione przez Gminę do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny. Nowopowstała spółka wstąpi w prawa i obowiązki zlikwidowanego Zakładu budżetowego stosownie do art. 25 ust. 7 wymienionej ustawy. Usługi przewozowe świadczone przez spółkę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wniesienia aportem środków trwałych i materiałów przez Gminę do spółki prawa handlowego powstałej ze zlikwidowanego zakładu budżetowego powstaje obowiązek korekty podatku naliczonego.

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie aportu przez Gminę do spółki prawa handlowego nie powinno spowodować obowiązku korekty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikowi wykorzystującemu towary (w tym środki trwałe) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje - w chwili ich nabycia - prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, w terminach określonych w ustawie.

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) regulują kwestie sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, przejęcia i przekształcenia podmiotów.

Zgodnie z przepisem art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis ten na podstawie § 2 cytowanego artykułu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych),

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do treści art. 93a § 1 pkt 1 powołanej ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby. Przepisy art. 93 i art. 93a zgodnie z art. 93b ustawy stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Wnioskodawca wskazał, iż podstawę prawną przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego stanowi art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. Finanse publiczne (tekst jedn. Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 25 ust. 5 ustawy przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji. Przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu w przypadku jego likwidacji stosownie do ust. 3 określa organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast z ust. 7 powołanego przepisu wynika, że należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Wnioskodawca określił, iż mienie zakładu jest mieniem komunalnym (własnością Gminy) oddanym Zakładowi w trwały zarząd. Środki trwałe i materiały pozostałe po zlikwidowanym Zakładzie stanowić będą własność Gminy. Następnie zostaną wniesione przez Gminę do nowopowstałej spółki w postaci wkładu niepieniężnego.

W oparciu o powołane wcześniej przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące sukcesji podatkowej występującej w przypadku przekształcenia zakładów budżetowych nowopowstała spółka wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki przekształconego podmiotu. Skoro procedura przekształcenia zakładu budżetowego zgodnie z przepisami wyżej cytowanej ustawy o finansach publicznych wymaga likwidacji Zakładu i utworzenia w jego miejsce spółki, a mienie Zakładu jest własnością Gminy, musi zmienić się podstawa korzystania z mienia - Zakład budżetowy otrzymał środki trwałe w zarząd, spółka natomiast otrzyma je w postaci aportu. Jednak aport środków trwałych i materiałów wniesiony przez Gminę nie zmienia przeznaczenia jakiemu te środki trwałe będą służyły ani w stosunku do likwidowanego Zakładu budżetowego, ani do powstałej w jego miejsce spółki. Przeznaczenie mienia polegające na wykorzystaniu ich do wykonania czynności zwolnionej, jaką jest aport, skutkujące zmianą prawa do odliczenia podatku naliczonego, miałoby miejsce w stosunku do rozliczeń Gminy, lecz Gmina z prawa do odliczeń nie korzystała.

Zatem wykonanie czynności wniesienia aportu przez Gminę nie zmieni prawa do odliczenia podatku naliczonego dokonanego przez Zakład z tytułu nabycia przedmiotowych środków trwałych i materiałów.

Reasumując, przekazanie przez Gminę mienia komunalnego w postaci aportu do spółki utworzonej stosownie do określonej przepisami procedury przekształcenia zakładu budżetowego nie spowoduje skutków w postaci obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przez Zakład.

Należy jednak zaznaczyć, iż u utworzonej w miejsce Zakładu budżetowego spółki jako następcy prawno-podatkowego wystąpi obowiązek kontynuacji korekt podatku naliczonego, określonych przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl