ITPP1/443-19/07/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT od zadania polegającego na remoncie Wiejskiego Domu Kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-19/07/AW Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT od zadania polegającego na remoncie Wiejskiego Domu Kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 13 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT od zadania polegającego na remoncie Wiejskiego Domu Kultury w... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT od zadania polegającego na remoncie Wiejskiego Domu Kultury w....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza zrealizować projekt "Remont Wiejskiego Domu Kultury w..." w ramach działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Projekt ten w 80% może uzyskać dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Dofinansowanie to obejmuje koszty kwalifikowane, w poczet których Gmina może zaliczyć również podatek VAT pod warunkiem, że nie może go odzyskać w jakikolwiek sposób w polskim systemie podatkowym i poza nim. Projekt ten nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina również nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach samorządu terytorialnego - art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto wnioskodawca wskazał, że zadanie polegające na remoncie Wiejskiego Domu Kultury w... jest zadaniem statutowym Gminy. Pismem z dnia 18 lipca 2007 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek wskazując, że z tytułu planowanego projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - projekt nie jest realizowany w ramach programu SAPARD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może w jakikolwiek sposób odzyskać podatek VAT od zadania polegającego na remoncie Wiejskiego Domu Kultury w.......

Zdaniem wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT od opisanego przedsięwzięcia, ponieważ w żaden sposób nie może go odliczyć ani skompensować. W związku z tym podatek VAT winien być zaliczony jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie "Remont Wiejskiego Domu Kultury w..." w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku Gminy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z kolei treść dyspozycji art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina jako pomiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT na zasadach określonych w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego Na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do projektu "Remont Wiejskiego Domu Kultury w..." Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl