ITPP1/443-184/10/JJ - Możliwość odzyskania podatku VAT przez podatnika zwolnionego z podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-184/10/JJ Możliwość odzyskania podatku VAT przez podatnika zwolnionego z podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupem kombajnu kosmetycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 maja 2010 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z zakupem kombajnu kosmetycznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi kosmetyczne. Od stycznia 2009 r. rozlicza się Pani na zasadach ogólnych. W dniu 4 listopada 2009 r. przekroczyła Pani wartość sprzedaży opodatkowanej wynoszącą 50.000 zł i utraciła prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym od dnia 3 listopada 2009 r. zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny. Na koniec roku obrót ze sprzedaży wyniósł 79.037,59 zł, w związku z czym ponownie od dnia 1 stycznia 2010 r. korzysta Pani ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W roku 2010 planuje Pani zakup kombajnu kosmetycznego o wartości 79.000 zł brutto, w ramach umowy o dofinansowanie projektu unijnego, gdzie podatek będzie kosztem kwalifikowanym przy rozliczeniu dotacji.

W uzupełnieniu do wniosku wskazuje Pani, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666). Ponadto oświadczyła Pani, iż środki uzyskane na sfinansowanie kombajnu kosmetycznego w ramach umowy o dofinansowanie projektu nie są środkami, o których mowa jest mowa w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupu przedmiotowego kombajnu kosmetycznego, jeżeli w momencie zakupu będzie Pani nadal zwolnionym podatnikiem VAT...

Pani zdaniem nie ma możliwości odzyskania podatku przy zakupie kombajnu kosmetycznego, mając status zwolnionego podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym (a nie zwolnionym) podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy, mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi kosmetyczne. W dniu 3 listopada 2009 r. zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny, w związku z przekroczeniem kwoty 50.000 zł z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Z uwagi na to, iż obrót ze sprzedaży, na koniec roku 2009, wyniósł 79.037,59 zł, skorzystała Pani na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) ze zwolnienia od podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2010 r. W roku 2010 planuje Pani zakup kombajnu kosmetycznego o wartości 79.000 zł brutto, w ramach umowy o dofinansowanie projektu unijnego.

W opisanej sytuacji, w związku z tym, iż nabyty kombajn kosmetyczny ma służyć wykonywaniu czynności zwolnionych (sprzedaż dokonywana przez podatnika korzystającego ze zwolnienia podmiotowego), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Końcowo należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania w kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl