ITPP1/443-184/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-184/08/AP

INTERPRETACJA INDWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług budowlano-montażowych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług budowlano-montażowych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1999 r. zajmuje się Pan produkcją żaluzji, rolet, moskitier i markiz, handlem (m.in. oknami, art. przemysłowymi) i świadczeniem usług w zakresie stolarki budowlanej (m.in. w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11). W przypadku dostawy towarów (żaluzji, moskitier, okien, rolet zewnętrznych i wewnętrznych) opodatkowuje Pan te czynności stawką 22% podatku od towarów i usług. Gdy kontrahent zamierza zakupić u Pana materiał wraz z montażem, zawierana jest umowa cywilnoprawna, w której nie wyszczególnia Pan odrębnego rozliczenia za zużyte materiały i robociznę. Jeżeli dotyczy to obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, wystawiana jest faktura ze stawką 7% na kompleksową usługę "towar +montaż". Przez usługę "towar +montaż" rozumie Pan całokształt robót budowlanych w zakresie demontażu, montażu lub wymiany z użyciem własnych materiałów w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11. Kompleksowość usługi polega na tym, że Pan wraz z kontrahentem uznaje usługę za wykonaną w chwili, gdy wszystkie niezbędne czynności związane z montażem zostały zakończone a zamontowany towar jest sprawny i gotowy do użytku. Przedmiotem umowy cywilnoprawnej jest usługa budowlano-montażowa lub usługa remontowa. Obrotem, który stanowi podstawę opodatkowania, jest cała uzgodniona kwota należna, ujmująca wszystkie koszty związane z wykonywaniem usługi, tj. robociznę, materiały, transport, zużytą energię, narzędzia, bez wyszczególnienia jej poszczególnych elementów pomniejszona o należny podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługę budowlano-montażową wykonywaną w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, do której używa Pan własnych materiałów uprzednio zakupionych (okna, markizy, rolety zewnętrzne, moskitiery), bądź wyprodukowanych przez siebie (markizy, żaluzje, rolety wewnętrzne i zewnętrzne), powinien Pan opodatkować 7%, czy też 22% stawką podatku od towarów i usług, począwszy od 2008 r....

Pana zdaniem usługa budowlano-montażowa wykonywana w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, do której używane są własne materiały uprzednio przez Pana zakupione (okna, markizy, rolety zewnętrzne, moskitiery), bądź wyprodukowane (markizy, żaluzje, rolety wewnętrzne) winna podlegać opodatkowaniu stawką 7% podatku od towarów i usług, gdyż o zastosowaniu tej stawki przesądza klasyfikacja obiektu budowlanego, którego dotyczy wykonywana usługa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Według zapisu ust. 12b tego artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 c).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12 c ustawy.

"

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zatem, dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, umowa zawarta pomiędzy Panem a kontrahentem przewiduje wykonanie usługi budowlano-montażowej z materiału własnego. Usługa ta jest wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11. Wobec tego brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na wykonanie powyższej usługi, w tym materiału zużytego do jej wykonania. Zatem, o ile świadczy Pan usługi budowlano-montażowe, zastosowanie ma 7% stawka podatku na podstawie treści przepisu § 5 ust. 1a pkt 1 cytowanego wyżej rozporządzenia. Istotne jest jednak, aby wykonywana przez Pana czynność w istocie była usługą budowlano-montażową.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, bowiem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Reasumując, biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż usługi budowlano-montażowe wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, opodatkowane są według stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl