ITPP1/443-183a/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-183a/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość składającą się z 2 działek:

* nr 377/1 w pow. 146 m 2, na której znajduje się budynek mieszkalny wybudowany przed 1945 r., który na podstawie decyzji administracyjnej z dnia 14 maja 1986 r. został przeznaczony do rozbiórki,

* nr 377/4 o pow. 254 m 2 niezabudowanej.

Nieruchomość położona jest na terenie, który od dnia 1 stycznia 2004 r. nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Cena nieruchomości składającej się z działek, została ustalona na kwotę netto 99.000,00 zł, w tym wg opinii biegłego budynek nie przedstawia żadnej wartości z uwagi na konieczność jego rozbiórki.

Zasiedlony budynek mieszkalny wraz z gruntem został nabyty od Skarbu Państwa przez gminę na podstawie tzw. "komunalizacji" decyzją wojewody z dnia 14 maja 1991 r. Budynek był zasiedlony lokatorami, z którymi zawarto umowy najmu. Ostatni lokator został wykwaterowany z budynku w roku 2000. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani też gmina nie wykonała żadnych ulepszeń pomiędzy, pierwszym zasiedleniem nieruchomości, a planowaną dostawą oraz nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina ma zamiar zbyć nieruchomości w przetargu nieograniczonym w roku 2010. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków:

* dla działki nr 377/1 wpisano użytek - B - zabudowane i zurbanizowane tereny mieszkaniowe,

* dla działki nr 377/4 wpisano użytek - B - zabudowane i zurbanizowane tereny mieszkaniowe.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży opisanej nieruchomości gmina zobowiązana będzie do naliczania podatku VAT od ceny całej nieruchomości czy też tylko w części lub w ogóle.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynku trwale z gruntem związanym z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem dla gruntu obowiązuje taka stawka podatku jak dla budynku (tekst jedn. w przypadku zwolnienia z opodatkowania dostawy budynku, ze zwolnienia tego korzysta również grunt). Przedmiotem dostawy będzie nieruchomość składająca się z 2 działek, jednej zabudowanej, a drugiej niezabudowanej. Dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług, nie stworzono definicji nieruchomości, ustawa posługuje się pojęciem gruntu i budynku. Zdaniem Wnioskodawcy przy ustaleniu zobowiązania podatkowego należy dokonać odrębnego rozliczenia dla działki zabudowanej i dla działki niezabudowanej. Dla działki niezabudowanej stawka podatku winna wynosić 22% od ceny wylicytowanej w przetargu, przypadającej na tę niezabudowaną działkę.

Dla działki zabudowanej do ceny wylicytowanej w przetargu, przypadającej na tą działkę nie powinien zostać doliczony podatek VAT z uwagi na fakt, iż dostawa ta korzysta ze zwolnienia przewidzianego w " art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) i b) ".

Budynek wraz z gruntem został nabyty od Skarbu Państwa na mocy decyzji administracyjnej. Budynek został zasiedlony poprzez zawarcie umów najmu lokali mieszkalnych, a zatem dostawa tego budynku (sprzedaż w przetargu), nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ przed planowaną dostawą budynek był użytkowany jako mieszkalny poprzez ustanowienie najmu lokatorom. Budynek został nabyty od Skarbu Państwa, a gmina jest zatem kolejnym właścicielem. Dla celów podatkowych decyzja o rozbiórce obiektu nie ma znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

1.

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 tego artykułu oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery indentyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy:

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury (...).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać łącznie w drodze przetargu zbycia nieruchomości, w skład której wchodzą dwie działki (nr 377/1, 377/4). Na działce nr 377/1 znajduje się budynek mieszkalny wybudowany przed 1945 r., który w opinii biegłego nie przedstawia żadnej wartości z uwagi na konieczność jego rozbiórki. Budynek był zasiedlony lokatorami, z którymi zawarte były umowy najmu. Zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku nie wskazuje jednak, aby obiekt posadowiony na przedmiotowym gruncie nie wypełniał przesłanek pozwalających uznać go za budynek. Nabycie opisanej nieruchomości, nie było obciążone podatkiem od towarów i usług, a Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. budynku. Natomiast działka nr 377/4 stanowi teren niezabudowany, oznaczony w ewidencji gruntów i budynków jako użytek B i stanowi zabudowane, zurbanizowane tereny mieszkaniowe.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dostawa działki nr 377/1, zabudowanej budynkiem mieszkalnym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast dostawa niezabudowanej działki nr 377/4 przeznaczonej pod zabudowę, na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl