ITPP1/443-181/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-181/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu do organu), uzupełnionym w dniu 4 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług konserwatorskich i restauratorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług konserwatorskich i restauratorskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jako artysta plastyk wykonuje Pan twórczą działalność kulturalną w dziedzinie konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej. Świadczy usługi kulturalne w zakresie konserwacji obiektów ruchomych wpisanych na listę zabytków. Posiada Pan uprawnienia rzeczoznawcy Ministra Kultury w zakresie opieki nad zabytkami w dziedzinie: malarstwo, w specjalizacji: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej, od roku 1982, jako twórca jest Pan członkiem Związku Polskich Artystów. Ukończył Pan studia na wydziale Sztuk Pięknych w zakresie konserwacji restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane zostały jako pozostałe usługi kulturalne w dziale 91 (grupowanie 91.03) - usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury. Odbiorcami Pan prac są przede wszystkim Kościoły parafialne oraz jednostki sektora finansów publicznych, finansujące wykonywane prace konserwatorskie ze środków publicznych. Działalność wykonuje Pan m.in. w oparciu o przepisy prawa określone:

1.

ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.),

2.

rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579),

3.

ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83).

Zgodnie z § 7 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2004 r., prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie mogą prowadzić osoby, które posiadają tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub wyższych studiów w specjalności konserwacji zabytków, posiadające pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie poszczególnych prac konserwatorskich. Wykonywane przez Pana prace konserwatorskie prowadzone są na szereg sposobów i wielozadaniowo, tak, aby w efekcie końcowym zrealizować dane zadanie konserwatorskie. W zakres prac wchodzi wiele różnorodnych czynności, albowiem konserwację przeprowadza się po dokładnym zinwentaryzowaniu obiektu, przeprowadzeniu prac archiwalnych, historycznych i badań techniczno - naukowych mających na celu ustalenie stanu dzieła, zakresu prac, wybraniu odpowiedniej metody, itp. Podstawowym celem konserwacji jest utrwalenie oryginalnych fragmentów zabytku i ich zabezpieczenie przed dalszą degradacją w przyszłości, rekonstrukcja i odbudowa uszkodzonych elementów, realizowane różnymi metodami w zależności od typów obiektów, a także według subiektywnej oceny konserwatora. Prace te obejmują m.in.:

1.

dokonanie inwentaryzacji obiektu - wykonywane są obmiary inwentaryzacyjne, głównie dla właściwej wyceny prac, pobierane są niezbędne próbki do badań właściwej kolorystyki, oryginalności materiału, oceniane są wytrzymałości mechaniczne materiału. Prace te służą oszacowaniu kosztów całego zadania, a także wytyczeniu właściwego postępowania konserwatorskiego;

2.

analizę materiałów i technik wykonania zabytku;

3.

analizę i sporządzenie opisu stanu zachowania zabytku przed podjęciem prac konserwatorskich i restauratorskich;

4.

wykonanie programu prac konserwatorskich, zawierającego uzasadnienie koncepcji wyglądu zabytku po przeprowadzeniu prac konserwatorskich oraz wykaz planowanych czynności i zabiegów konserwatorskich z podaniem metod, materiałów i technik. Należy tu zaznaczyć, iż dla każdego obiektu zabytkowego opracowuje Pan indywidualny, autorski program prac, w zależności od stanu zachowania zabytku, typu obiektu oraz subiektywnej oceny;

5.

rekonstrukcję brakujących elementów materii zabytkowej;

6.

rekonstrukcję formy rzeźbiarskiej, imitację ubytków - dotyczy to wszystkich znanych materiałów, z jakich wykonane są obiekty znajdujące się na liście obiektów zabytkowych, t.j. metal, szkło, kamień naturalny, kamień sztuczny, drewno, ceramika;

7.

odtwarzanie, przywracanie pierwotnej kolorystyki obiektów zabytkowych. Dokonuje się tego na podstawie materiałów źródłowych lub badań laboratoryjnych, konsultacji z historykami sztuki;

8.

konserwację malarstwa - oczyszczanie obrazów, uzupełnianie ubytków płótna i warstwy malarskiej, retusz, rekonstrukcję brakujących fragmentów, renowację i zabezpieczenie podobrazia i ramy (malarstwo olejne, tempera, akryl, na płótnie, na desce i na szkle);

9.

sporządzenie opisu, wykonanie fotografii i rysunków, dokumentujących poszczególne etapy prac konserwatorskich;

10.

sporządzenie opisu ustaleń naukowych wynikających z przeprowadzonych prac konserwatorskich i prac restauratorskich;

11.

zalecenia konserwatorskie dla właściciela lub posiadacza zabytku określające sposoby i metody sprawowania opieki.

Elementem wykonywanych prac jest również przygotowanie dokumentacji naukowo - historycznej, wraz z przeniesieniem praw autorskich na rzecz zleceniodawcy. Obowiązkowe standardy dokumentacji prowadzonych prac konserwatorskich wyznacza załącznik do ww. rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno - muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Orzecznictwo wskazuje, że z ochrony na gruncie prawa autorskiego korzysta:

1.

"każde opracowanie, w którym przejawia się twórcza praca autora, a więc, gdy dzięki pomysłowości i indywidualnemu ujęciu dzieło uzyskało oryginalną postać" (nie publ. orz. SN z 27 marca 1965 r. - I CR 39/65),

2.

"każde dzieło... byle tylko, przynajmniej pod względem formy, wykazywało pewne elementy twórcze, choćby minimalne" (nie publ. orz. SN z 31 marca 1953 r. -II C 834/52),

3.

"każda twórczość umysłowa... byleby w swym ostatecznym wyniku, w swej zewnętrznej formie wykazywała znamiona wyróżniające ją od innych dzieł osobliwością pomysłu i umiejętnością ujęcia tematu" (Orz. SN z 31 marca 1938 r. - opubl. OSP 1938, poz. 545). Wskazuje Pan na wyrok z 30 czerwca 2005 r., sygn. akt IV CK 763/04, którym Sąd przyjął m.in., że:

1.

przyznanie ochrony prawnoautorskiej jest uzależnione od stwierdzenia specyficznych, będących wynikiem indywidualnej kreacji autora, elementów wyrażających się w sposobie doboru i swobodnego (w pewnym chociaż zakresie) ich ujęcia. Takie przede wszystkim elementy decydują o uznaniu dzieła za przedmiot prawa autorskiego,

2.

fakt, że rezultat pracy jest w określonym zakresie zdeterminowany przez jej przedmiot, podstawy oraz metody badawcze, jeżeli w dziele występują będące wynikiem indywidualnej kreacji autora, elementy świadczące o osobistym sposobie doboru i prezentacji, uznaje się je za utwór,

3.

(...) także więc dzieła o takim poziomie twórczości, gdzie do podobnego rezultatu mogłyby dojść inne osoby mające wiedzę porównywalną do twórcy, zaliczane są do utworów w rozumieniu prawa autorskiego,

4.

fakt, że dzieła (...) są rezultatem uzyskiwanym w ramach stałej działalności zawodowej autora, nie wyklucza ich automatycznie z kręgu utworów w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W uzupełnieniu wniosku w dniu 4 maja 2011 r. wskazał Pan, iż usługi w zakresie konserwacji obiektów ruchomych wpisanych do rejestru zabytków spełniają warunki do zwolnienia od podatku na podstawie § 43 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. od dnia 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Pana usługi w zakresie konserwacji zabytków ruchomych od dnia 1 stycznia 2011 r. są zwolnione z VAT.

Pana zdaniem wykonywane prace konserwatorskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33b) ustawy, albowiem spełnia Pan kryteria określone w tym przepisie. Ponadto uważa Pan, iż świadcząc usługi kulturalne oraz w związku z tym, iż jest Pan twórcą w zakresie sztuk plastycznych, na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przysługują Panu prawa autorskie do wykonanych utworów w postaci: dzieł plastycznych (konserwatorskich) oraz autorskich dokumentacji prac konserwatorskich (w tym projektów prac konserwatorskich). Tworzone przez Pana dzieła konserwatorskie są dziełami indywidualnymi i oryginalnymi, spełniają zatem przesłanki do uznania ich za utwory. Stosowane techniki konserwatorskie, chociażby rekonstrukcja dzieła (odbudowa, odtworzenie, odnowienie, kopia) czy substytucja, decydują o oryginalności wykonywanych przez Pana dzieł. Pana zdaniem, charakteru autorskiego można odmówić jedynie prostym czynnościom ochronnym polegającym na czyszczeniu lub prostym zabezpieczeniu przedmiotu, jednak już każde uzupełnienie go o nowy, odtworzony element, nie istniejący lub zniszczony w momencie podjęcia działań konserwatorskich przesądza o fakcie, iż rezultat tej działalności ma charakter dzieła indywidualnego, podlegającego ochronie z mocy prawa autorskiego. Nie ma żadnego znaczenia czy prace zostały wykonane na podstawie umowy o dzieło, zlecenia, umowy o pracę, czy też w ramach działalności gospodarczej, gdyż zasadniczą przesłanką, przesądzającą o zastosowaniu przepisów o prawie autorskim jest oryginalność i indywidualność zastosowanego rozwiązania konserwatorskiego. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawo autorskie przysługuje twórcy, to jest osobie, której twórcza działalność doprowadziła do dzieła.

Ponadto, na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska, przywołuje Pan interpretacje Ministerstwa Kultury w sprawie kwalifikowania jako twórczych prac konserwatorskich: (pismo z 12 sierpnia 1997 r. znak DPA. 024/304/97)

" (...) w odniesieniu do prac wykonywanych przez konserwatorów dzieł sztuki za przedmiot prawa autorskiego należy uznać prace polegające na renowacji uszkodzonych dzieł sztuki (niezależnie od stopnia uszkodzenia) oraz prace związane z odtwarzaniem zniszczonych dzieł sztuki (rewaloryzacyjne i rekonstrukcyjne). Określony w umowie jej przedmiot "konserwacja rzeźby" sugeruje, że praca konserwatorska będzie polegała na renowacji uszkodzonego najprawdopodobniej przez warunki atmosferyczne pomnika, co tym samym uzasadnia uznanie jej za przedmiot prawa autorskiego". Pismo z 1 lipca 1999 r., zn. DP/WPA.024/179/99:

" (...) praca konserwatorska polichromii mieści się w zakresie działalności w dziedzinie kultury i sztuki, jako wchodząca w zakres nadzorowanej przez resort kultury i sztuki działalności w zakresie ochrony dóbr kultury. Jeśli chodzi natomiast o twórczy charakter tego rodzaju działalności konserwatorskiej, to biorąc pod uwagę, iż jest ona prowadzona na podstawie autorskich, opracowywanych przez danego konserwatora projektów, należałoby uznać, iż stanowi ona przedmiot ochrony z tytułu prawa autorskiego (,..), a więc stanowi działalność twórczą w dziedzinie kultury i sztuki". Podsumowując, uważa Pan, iż wykonywane przez Pana prace konserwatorskie są pracami o charakterze koncepcyjnym, stanowiącym efekt indywidualnej twórczości. Dotyczy to również prac, polegających na opracowaniu projektu programu prac konserwatorskich i jego fachowej realizacji, gdyż prowadzą one do uzyskania twórczego efektu w postaci zrekonstruowanego, zabytkowego obiektu.

Ze stanowiska wyrażonego w uzupełnieniu z dnia 4 maja 2011 r. wynika, że świadczone przez Pana usługi zwolnione są od podatku VAT, gdyż spełniają warunki określone przepisie § 43 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. 73, poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), uchyla się - z dniem 1 stycznia 2011 r. - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace na tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Stosownie zaś do zapisu art. 3 pkt 6 powołanej ustawy, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań.

Natomiast stosownie do § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

1.

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;

2.

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;

2.

na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r. - co wynika z treści § 46 ust. 1 tegoż rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wykonuje Pan usługi w zakresie konserwacji, restauracji obiektów ruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz rzeźby polichromowej. Jednocześnie - jak wskazano we wniosku - przedmiotowe usługi spełniają warunki określone w § 43 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Zatem mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż o ile świadczone usługi w zakresie prac konserwatorskich i restauratorskich, spełniają warunki przewidziane w powołanym § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) to korzystają one, od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl