ITPP1/443-178/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-178/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) uzupełnionym w dniu 5 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z przebudową budynku Stacji Paliw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z przebudową budynku Stacji Paliw.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Świadczy usługi medyczne, zwolnione od podatku VAT oraz usługi opodatkowane m.in. Stacja Kontroli Pojazdów, Napraw, Myjnia a także posiada Stację Paliw, gdzie sprzedaje paliwo odbiorcom zewnętrznym oraz tankuje paliwo do własnych karetek, nie posiadając do tego celu oddzielnego dystrybutora. Usługi opodatkowane w dużej mierze wspomagają działalność medyczną Wnioskodawcy (usługi pogotowia ratunkowego). Ustalona proporcja do odliczenia częściowego podatku w 2010 r. i na rok 2011 wynosi 25%. Przy ustaleniu tej proporcji, od sprzedaży ogółem, która wyniosła 21 mln 778 tys. odejmuje wartość sprzedanych towarów (paliwa) na potrzeby własnych karetek w 2010 r., tj. kwota "175 500 tys."

Przychody ze sprzedaży świadczeń na rzecz NFZ za rok wynoszą 15 mln 500 tys. i są to przychody z tytułu usług świadczonych przez karetki w kwocie 13 mln 850 tys. oraz przez ambulatorium 1 mln 650 tys. Przychody te stanowią 71% sprzedaży ogółem.

W miesiącu listopadzie Wnioskodawca zakończył inwestycję związaną z przebudową istniejącego budynku Stacji Paliw wraz z wymianą zbiorników i dystrybutorów paliw. Na inwestycję tą został zaciągnięty kredyt inwestycyjny. Koszt inwestycji wyniósł netto 729 050 tys. zł, podatek naliczony 160 391 zł. Obecnie Wnioskodawca odliczył wg proporcji tylko 25% podatku naliczonego, tj. 40.098 zł. Sprzedaż na Stacji Paliw w całości jest opodatkowana. Przychody netto za 2010 r. wyniosły 3.389.000 zł, natomiast paliwo wydane na potrzeby własnych karetek - 175.500 zł, co stanowi zaledwie 5,18%.

Wnioskodawca wskazał, iż w związku z przeprowadzoną inwestycją, związaną z przebudową istniejącego budynku Stacji Paliw (która to działalność wspomaga działalność medyczną - usługi pogotowia ratunkowego) istnieje możliwość wyodrębnienia części kwot wynikających z zakupów towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakupione paliwo w 94% dotyczy sprzedaży opodatkowanej odbiorcom zewnętrznym, a tylko 6% przeznaczone jest na potrzeby własnych karetek. Przychody netto ze sprzedaży paliwa za 2010 rok wyniosły 3.389.000 zł, natomiast paliwo wydane na potrzeby własnych karetek, które ewidencjonowane jest w koszty firmy wyniosło 175.500 zł. Według wyliczeń Wnioskodawcy wartość paliwa zużytego na potrzeby własnych karetek stanowi zaledwie 5,18% sprzedaży ogółem na Stacji Paliw (tj. 175.500 zł / 3.389.000 zł = 5,18%). Koszt inwestycji wyniósł netto 729.050 zł, podatek naliczony 160.391 zł. Obecnie podatek naliczony związany z przedmiotową inwestycją odliczony został proporcją w wysokości 25%, tj. w kwocie 40.098 zł. Wnioskodawcy zależy na odzyskaniu większej kwoty podatku naliczonego od ww. inwestycji (według obliczeń Wnioskodawcy, mógłby odliczyć 150.768 zł - 40.098 zł = 110.670 zł). Będąc samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej mógłby przeznaczyć te środki na zakup nowego specjalistycznego sprzętu medycznego do ratowania życia ludzkiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 94% podatku naliczonego, podlegającemu odliczeniu z faktur związanych z inwestycją dotyczącą Stacji Paliw.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stosownie do art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z inwestycją dotyczącą Stacji Paliw w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną, tj. 94%. Zakup paliwa, który jest dokonywany, w 94% jest przeznaczony do sprzedaży opodatkowanej na zewnątrz, a tylko marginalną część stanowi zużycie paliwa na potrzeby własnych karetek. Według obliczeń Wnioskodawcy, odliczeniu podatku naliczonego od wyodrębnionych faktur związanych z przeprowadzoną inwestycją, przysługuje 94% podatku naliczonego. Sprzedaż paliwa prowadzona jest w celu wspomagania działalności podstawowej (usług medycznych, zwolnionych od podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Natomiast na podstawie art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 wymienionej ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Szczegółowy sposób ustalania proporcji reguluje art. 93 ust. 3-10 ww. ustawy.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, zwolnione od podatku VAT oraz usługi opodatkowane m.in. Stacja Kontroli Pojazdów, Napraw, Myjnia a także posiada Stację Paliw. Na Stacji Paliw Wnioskodawca sprzedaje paliwo odbiorcom zewnętrznym, a ponadto tankuje paliwo do własnych karetek (usługi pogotowia ratunkowego). W miesiącu listopadzie została zakończona inwestycja związana z przebudową istniejącego budynku Stacji Paliw wraz z wymianą zbiorników i dystrybutorów paliw. Obecnie podatek naliczony związany z przedmiotową inwestycją odliczony został proporcją w wysokości 25%. Wskazano jednocześnie, iż w związku z przeprowadzoną inwestycją związaną z przebudową istniejącego budynku Stacji Paliw istnieje możliwość wyodrębnienia części kwot wynikających z zakupów towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w następujący sposób - zakupione paliwo w 94% dotyczy sprzedaży opodatkowanej odbiorcom zewnętrznym, a tylko 6% przeznaczane jest na potrzeby własnych karetek (przychody netto ze sprzedaży paliwa za 2010 rok wyniosły 3.389.000 zł, natomiast paliwo wydane na potrzeby własnych karetek, które ewidencjonowane jest w koszty firmy wyniosło 175.500 zł, tj. 175.500 zł / 3.389.000 zł = 5,18%).

Jeżeli zatem Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować podatek naliczony związany z opisaną inwestycją do czynności opodatkowanych, to przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takiej części, jaka jest związana z realizowaną sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem zaprezentowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczania kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu uznano za prawidłowy, przy założeniu, iż przedstawiony klucz podziału jest miarodajny i uzasadniony i odpowiada rzeczywistemu zakresowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Podkreślić należy, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z przeprowadzoną inwestycją należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl