ITPP1/443-176/14/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-176/14/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka została utworzona w dniu 7 lipca 2010 r. w celu wybudowania i otwarcia pensjonatu seniora (tekst jedn.: domu opieki nad osobami starszymi). Aktualnie Spółka kontynuuje budowę pensjonatu. Spółka wystąpiła o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach konkursu nr 02/13/6.2.1 z zakresu osi priorytetowej 6 - Środowisko Przyrodnicze: Działanie 6.2. Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami Poddziałanie 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii projektu pn. "...". Inwestycja polegająca na budowie systemu zaopatrzenia Domu Seniora pn. "..." w ciepłą wodę użytkową oraz energię cieplną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, realizowana będzie na terenie działek nr 36/3 o powierzchni 0,73 ha w miejscowości K. w gminie... w powiecie.., w województwie.... Teren ten jest własnością Spółki nabyty aktem notarialnym rep. A Nr... z dnia... w celu budowy i otworzenia całorocznego obiektu Domu Seniora "..." zgodnie z klasyfikacją PKD 2007 (8730Z), świadczącego prywatne usługi z zakresu opieki, zakwaterowania, wyżywienia, rehabilitacji i organizacji czasu w sposób kompleksowy nad osobami starszymi i przewlekle chorymi. Spółka rozpocznie działalność po uzyskaniu zezwolenia Wojewody i wpisie do rejestru prowadzącego przez Wojewodę. Spółka nie będzie prowadzić innej działalności poza wyżej wymienioną.

Dofinansowanie projektu wymaga pewnej informacji, że podatek od towarów i usług od zakupów związanych z ww. projektem stanowić będzie koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie, ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu opisanego w niniejszym wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, zakup towarów i usług związanych z budową obiektu służącego działalności świadczonej na rzecz osób w podeszłym wieku nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Spółka będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż będzie świadczyła wyłącznie usługi pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej na rzecz osób w podeszłym wieku, po uzyskaniu zezwolenia Wojewody i wpisie do rejestru prowadzonego przez Wojewodę. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka wystąpiła o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa projektu pn. "...". Inwestycja polega na budowie systemu zaopatrzenia Domu Seniora pn. "..." w ciepłą wodę użytkową oraz energię cieplną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Spółka zamierza świadczyć usługi z zakresu opieki, zakwaterowania, wyżywienia, rehabilitacji i organizacji czasu w sposób kompleksowy nad osobami starszymi i przewlekle chorymi. Spółka będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż będzie świadczyła wyłącznie usługi pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej na rzecz osób w podeszłym wieku, po uzyskaniu zezwolenia Wojewody i wpisie do rejestru prowadzonego przez Wojewodę. Spółka nie będzie prowadzić innej działalności poza wyżej wymienioną. Realizowany projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku, realizowany projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

W niniejszej interpretacji rozstrzygano wyłącznie kwestię objętą pytaniem, natomiast nie rozstrzygano innych kwestii, w tym czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl