ITPP1/443-176/10/MN - Miejsce świadczenie usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-176/10/MN Miejsce świadczenie usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług realizowanych na obiektach inżynierii lądowej i wodnej jako związanych z nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług realizowanych na obiektach inżynierii lądowej i wodnej jako związanych z nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w realizacji prac budowlano-montażowych zlecanych zarówno przez klientów krajowych jak i zagranicznych. Zakres prac wykonywanych przez Spółkę w ramach kontraktów zawieranych z Inwestorami obejmuje zazwyczaj:

1.

dostawę i montaż konstrukcji stalowych, Spółka dokonuje:

*

zakupu materiałów hutniczych,

*

prefabrykacji elementów konstrukcyjnych,

*

montażu na budowie konstrukcji stalowych (estakady, pomosty, podesty);

2.

dostawę i montaż rurociągów, Spółka realizuje:

*

zakup rur oraz elementów rurowych,

*

prefabrykację elementów rurociągów,

*

montaż rurociągów na budowie (zakres ten może uwzględniać montaż armatury dostarczonej przez Inwestora);

3.

dostawę i montaż instalacji elektrycznych:

*

dostawa materiałów przez Inwestora lub/i przez Spółkę,

*

montaż instalacji elektrycznej;

4.

dostawę i montaż instalacji automatyki:

*

dostawa urządzeń przez Inwestora lub/i przez Spółkę,

*

montaż instalacji automatyki;

5.

montaż na budowie aparatów dostarczonych przez Inwestora;

6.

współudział w pracach rozruchowych instalacji.

Usługi wykonywane w ramach ww. prac dotyczą estakad, pomostów, podestów, rurociągów. Otrzymane zlecenia obejmują zarówno wykonanie całego zakresu niezbędnego do powstania danego obiektu, jak i prac częściowych np. montaż konkretnych instalacji czy aparatów, udział w pracach rozruchowych (jako wspólne działania kilku firm).

W wyniku prac wykonywanych prze Spółkę powstają nowe obiekty lub ich części składowe, ulepszenia, które mogą być przez Inwestora przyjęte jako środki trwałe.

Spółka realizuje powierzony jej zakres prac samodzielnie lub korzysta z podwykonawców.

Rozliczanie usług z Inwestorami odbywa się poprzez fakturowanie częściowo oddanych etapów prac lub po zakończeniu całego zakresu zleconego do wykonania. Podstawą do wystawienia faktur VAT są protokoły odbioru prac w których Strony kontraktów potwierdzają zakończenie zleconego zakresu prac lub ich etapów rozliczeniowych.

Obecnie Spółka rozważa podpisanie kontraktu z Inwestorem (prowadzącym działalność gospodarczą na terenie USA, nieposiadającym na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności). Kontrakt dotyczyłby realizacji prac we wskazanych powyżej zakresach odnośnie zlokalizowanych na terenie Polski obiektów zaliczanych do grupy 2 Klasyfikacji Środków Trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakres usług przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego realizowany na obiektach inżynierii lądowej i wodnej według Klasyfikacji Środków Trwałych, należy traktować jako usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu przepisu art. 28e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl postanowień art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ww. ustawy zarówno towary, jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie ze stosowaną dla celów podatku VAT Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), Sekcja F obejmuje m.in:

*

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

*

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

*

prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Obiektami inżynierii lądowej i wodnej, których dotyczą prace wymienione w Sekcji F PKWiU są zaliczane do Grupy 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.), obiekty budowlane naziemne i podziemne o charakterze stałym, nie klasyfikowane jako budynki m.in. kompleksowe budowle na terenach przemysłowych, rurociągi naziemne i podziemne, estakady.

Według objaśnień, stanowiących Załącznik do ww. rozporządzenia z 30 grudnia 1999 r. przez środki trwałe rozumie się m.in.: nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budynki i budowle (...). Z kolei w części "Podział rodzajowy i zasady klasyfikacji środków trwałych" wskazano, że z punktu widzenia funkcji jakie spełniają w procesie wytwarzania lub w toku nieprodukcyjnego użytkowania rozróżnia się cztery zasadnicze zbiory środków trwałych:

*

pierwszy - nieruchomości - obejmujący grunty, budynki oraz obiekty inżynierii lądowej i wodnej, środki trwałe zaliczone do tego zbioru zapewniają odpowiednie warunki do prowadzenia procesów produkcyjnych oraz działalności nieprodukcyjnej,

*

drugi - obejmujący maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia tj. środki trwałe, którymi oddziałuje się bezpośrednio na przedmioty pracy, tj. surowce, materiały itp.,

*

trzeci - obejmujący środki transportu służące do przemieszczania (przewożenia) przedmiotów i osób,

*

czwarty - obejmujący inwentarz żywy.

W oparciu o wskazane powyżej przepisy, zdaniem Spółki, w zakresie prac przedstawionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, realizowanych na obiektach inżynierii lądowej i wodnej Spółka świadczy usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu przepisu art. 28e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl