ITPP1/443-175C/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-175C/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2007 r. (data wpływu 24 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym w dniach 23 października i 12 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach uzupełniających z dnia 22 października oraz 12 listopada 2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka nabyła na warunkach DDP od japońskiej firmy "I", towary handlowe (części do ekranów ciekłokrystalicznych), na które otrzymała faktury wyrażone w PLN.

Nabycie towarów na warunkach DDP oznacza, że sprzedawca ponosi koszty związane z towarem do momentu, gdy zostanie on pozostawiony do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu przeznaczenia w terminie uzgodnionym, tj. ponosi koszty frachtu/transportu i inne koszty związane z tym, w tym również koszty formalności celnych, a także cło, podatki lub inne opłaty. Zatem cena DDP ustalona na fakturze zwiera wszystkie koszty związane z przemieszczeniem towaru do oznaczonego miejsca przeznaczenia, które poniósł sprzedający.

W związku z ceną sprzedaży DDP "IP" Sp. z o.o. jest właścicielem towarów od momentu dostawy do miejsca przeznaczenia aż do czasu dalszej odsprzedaży. Ma to miejsce w tym samym dniu.

Towary do obrotu europejskiego zostały wprowadzone na terytorium Niemiec (F.) przez przedstawiciela podatkowego, którego numer podatkowy UE znalazł się w treści załącznika do faktury zakupowej. Spółka podpisała pełnomocnictwo dla wskazanego przedstawiciela do reprezentacji celnej i podatkowej. Po opłaceniu cła towar został przywieziony z terytorium Niemiec do Polski do magazynu odbiorcy. W oparciu o procedurę nr 4200 podatek VAT nie został pobrany przez Niemcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W rozliczeniu za jaki miesiąc należy przedmiotową transakcję wykazać w deklaracji VAT-7, czy według powstania obowiązku podatkowego (15 dnia następnego miesiąca), czy też wg daty faktury zakupu wystawionej przez japońskiego dostawcę.

Zdaniem wnioskodawcy dniem powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotwego nabycia jest 15 dzień następnego miesiąca. Zatem za towary dostarczone np. w miesiącu czerwcu podatnik wystawił fakturę wewnętrzną na sumę wartości towarów z faktur zakupowych wystawionych przez "I", oraz drugą fakturę wewnętrzną na sumę ceł z dokumentów odpraw dostarczonych w danym miesiącu towarów, które przeliczone zostały na PLN wg kursu z dnia wystawienia faktury wewnętrznej. Podatnik wykazał zarówno podstawę jak i podatek wyliczony w ww. sposób w deklaracji składanej za miesiąc lipiec, przesłanej do właściwego urzędu skarbowego do dnia 25 sierpnia 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę dotyczącą powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził pewne wyjątki określone w ust. 6-9 wyżej cytowanego przepisu art. 20 ustawy. Jednakże z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w rozpatrywanej sprawie nie wystąpiły przesłanki dla zastosowania ust. 6-9.

Należy zauważyć, że Spółka posiada faktury wystawione przez kontrahenta z Japonii, nie będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym należy przyjąć, iż w tym przypadku nie ma zastosowania ww. art. 20 ust. 6 ustawy o VAT rodzący wcześniejszy termin powstania obowiązku podatkowego niż 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, ponieważ Spółka w ogóle nie dysponuje fakturą wystawioną przez podatnika podatku od wartości dodanej, o której mowa w art. 20 ust. 6 ustawy. Obowiązek podatkowy powstał zatem zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Reasumując, przedmiotowa transakcja stanowiąca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, potwierdzona wystawieniem przez Spółkę faktury wewnętrznej, winna być wykazana w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli za miesiąc lipiec 2007 r.

Końcowo należy nadmienić, iż tut. organ dokonując oceny prawnej nie odniósł się do tej części stanowiska wnioskodawcy, która dotyczy wystawienia faktury wewnętrznej na sumę ceł z dokumentów odpraw wg kursu walutowego z dnia wystawienia faktury wewnętrznej z uwagi na fakt, że kwestia braku zasadności włączenia do podstawy opodatkowania cła (i w konsekwencji obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej) została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP/443-175B/07/AW wydanej na wniosek Spółki w dniu 22 listopada 2007 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl