ITPP1/443-1736/11/AT - Prawo spółdzielni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1736/11/AT Prawo spółdzielni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Klinika (Spółdzielnia) w dniu 17 listopada 2011 r. nabyła w drodze przetargu od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa niezabudowaną nieruchomość gruntową, składającą się z działki nr 124/4 położonej w M., za kwotę 5.700.000,00 zł, w tym podatek VAT. Umowę kupna-sprzedaży zawarto w formie aktu notarialnego Repertorium A nr (...) przed notariuszem w dniu 9 grudnia 2011 r. Sprzedawca w cenie sprzedaży naliczył podatek VAT według stawki 23%, kierując się interpretacjami wydanymi w podobnych sprawach przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku z dnia 15 września 2009 r. znak IPPP1-443-639/09-4/IŻ i z dnia 27 maja 2011 r. znak IPPP2/443-199/11-4/IŻ.

Zgodnie informacją Urzędu Miasta z dnia 18 listopada 2011 r. obowiązujący na zakupionym obszarze miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc 1 stycznia 2003 r. a nowy plan jest dopiero w fazie prac przygotowawczych. Dla przedmiotowej działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zatwierdzone przez Radę Miejską uchwałą z dnia 19 czerwca 2000 r. "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta." określa obszar, na którym usytuowana jest zakupiona działka, jako przeznaczony do wprowadzenia funkcji związanej z urządzeniami uzdrowiskowymi w rozumieniu ustawy o uzdrowiskach i pełniący rolę terenów ogólnodostępnych dla kuracjuszy i mieszkańców.

W ewidencji gruntów prowadzonym przez Starostwo Powiatowe w K. nabyta nieruchomość wpisana jako grunty rolne - łąki, pastwiska i rowy tj. rodzaje użytków: L, Ps, W. Spółdzielnia zamierza na tych gruntach docelowo wybudować obiekty sanatoryjne i obiekty o charakterze hotelowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o podatku naliczonego, związanego z wymienionym zakupem, zawartego w fakturach zakupu: z dnia 17 listopada 2011 r., nr faktury zaliczkowej (...) na wartość 1.100.000 zł brutto (w tym podatek VAT 205.691,06 zł), z dnia 9 grudnia 2011 r., nr faktury (...) na wartość 4.600.000,00 zł brutto (w tym podatek VAT 860.162,60 zł).

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte tereny chociaż ujęte są w ewidencji gruntów jako grunty rolnicze nigdy nie będą wykorzystywane na cele rolnicze i są terenami przeznaczonymi pod zabudowę. W tym kierunku zmierza również działalnie Urzędu Miasta, zmierzające do opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego. Sprzedawca nieruchomości słusznie uznał, że sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, jako tereny budowlane. Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu zrealizowanej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółdzielnia nabyła w drodze przetargu niezabudowaną nieruchomość gruntową, przeznaczoną, zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, pod zabudowę. Sprzedawca w cenie sprzedaży naliczył 23% podatek VAT. Spółdzielnia zamierza na tych gruntach docelowo wybudować obiekty sanatoryjne i obiekty o charakterze hotelowym.

W niniejszej sprawie czynność dostawy tej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy - jak wskazują okoliczności sprawy - podlegała więc opodatkowaniu VAT (z uwagi na fakt, iż - jak wskazano - grunty przeznaczone były pod zabudowę). Wobec tego stwierdzić należy, że w tak przedstawionym stanie faktycznym sprawy nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłączające prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup.

Biorąc zatem pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią pozostałe okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Końcowo, informuje się, iż niniejsza interpretacja nie wywiera skutków podatkowoprawnych względem sprzedawcy nabytej przez Wnioskodawcę nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl