ITPP1/443-1686a/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1686a/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie obowiązków związanych z "likwidacją działalności gospodarczej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. obowiązków związanych z "likwidacją działalności gospodarczej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 16 września 1999 r. zakupiła Pani lokal użytkowy wraz ze związanymi z nim udziałami w częściach wspólnych budynku i prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz odliczyła podatek naliczony od przedmiotowego zakupu. Następnie w zakupionym lokalu prowadziła Pani działalność gospodarczą (handlową), opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Od czerwca 2009 r. lokal został przeznaczony do celów najmu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Od 1 stycznia 2010 r. (po upływie 10- letniego okresu korekty z art. 91 ustawy o VAT) ze względu na nieprzekroczenie limitu obrotów określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wybrała Pani zwolnienie podmiotowe od podatku VAT. Przedmiotowy lokal użytkowy od 1 stycznia 2010 r. do dnia dzisiejszego jest wynajmowany w ramach działalności gospodarczej jako środek trwały wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Obecnie rozważa Pani możliwość wycofania lokalu użytkowego z działalności gospodarczej i przeznaczenia go jako składnika majątkowego niezwiązanego z działalnością gospodarczą do celów najmu prywatnego, w ramach odrębnego źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przyszłości zaś bierze Pani pod uwagę sprzedaż lub darowiznę lokalu użytkowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy wycofanie lokalu użytkowego z działalności gospodarczej i przekazanie do celów najmu prywatnego spowoduje konieczność zapłaty należnego podatku od towarów i usług lub korekty odliczonego podatku od towarów i usług.

Pani zdaniem, wycofanie lokalu użytkowego z działalności gospodarczej i przekazanie do celów najmu prywatnego nie spowoduje żadnych skutków w podatku od towarów i usług, w tym konieczności zapłaty podatku należnego lub korekty podatku naliczonego. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni, ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

A zatem czynność nieodpłatnego przekazania lokalu użytkowego na cele osobiste podatnika została zrównana z odpłatną dostawą towarów i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub ewentualnie korzysta ze zwolnienia z VAT przy spełnieniu określonych warunków. Aby doszło do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,

2.

przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

3.

przedmiotem przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT różni się od definicji działalności gospodarczej zawartych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, w ordynacji podatkowej oraz w innych ustawach podatkowych. Ma ona charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W myśl art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Zatem najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Świadczenie usług najmu wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definicję działalności gospodarczej, jeżeli jest wykonywany w sposób ciągły do celów zarobkowych, bez względu na to, czy najem będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym) czy jako odrębne źródło przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od j osób fizycznych.

W konsekwencji najem lokali poza działalnością gospodarczą, będący odrębnym źródłem przychodów w rozumieniu ustawy o PIT stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. A zatem samo wycofanie lokalu użytkowego z prowadzonej działalności gospodarczej i przeznaczenie go do celów najmu prywatnego w ramach odrębnego źródła przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie się wiązało z przekazaniem go na cele osobiste, ponieważ lokal nadal będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nie dojdzie w tym przypadku do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel i nie wystąpi odbiorca odnoszący korzyść. Niezaprzestanie Pani wykorzystywania lokalu na potrzeby związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ nadal będzie on przedmiotem najmu, a zatem nie dojdzie do zmiany jego przeznaczenia na cele prywatne. W konsekwencji przekazanie do celów najmu prywatnego nie spowoduje żadnych skutków w podatku od towarów i usług, w tym konieczności zapłaty podatku należnego lub korekty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl