ITPP1/443-163a/10/BK - Opodatkowanie VAT premii pieniężnych otrzymywanych na podstawie umów o współpracy w zakresie prowadzonej działalności.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-163a/10/BK Opodatkowanie VAT premii pieniężnych otrzymywanych na podstawie umów o współpracy w zakresie prowadzonej działalności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 17 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego mięsem oraz wędlin. Ponadto prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów, jak i nabyć realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających. Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnymi nabywcami towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów za pośrednictwem Wnioskodawcy, który odgrywa rolę dystrybutora. Z tytułu tak szeroko zakrojonej działalności współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną, usługą lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę. W zależności od zawartych umów Wnioskodawca otrzymuje świadczenie pieniężne określane jako "premia pieniężna", "usługa marketingowa", "wynagrodzenie". Każdorazowe świadczenia pieniężne jest dokonywane m.in. z tytułu:

*

nakłaniania firm do udostępniania powierzchni reklamowej,

*

umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,

*

umieszczanie reklamy w publikacjach,

*

nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych i na ich terenie,

*

usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,

*

analizy opakowań,

*

analizy jakości,

*

analizy pozycjonowania rynku.

Każdorazowo kiedy Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną wystawia fakturę VAT określając ją jako premia pieniężna, usługa marketingowa, inne wynagrodzenie, i opodatkowuje stawką w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy świadczone usługi wynikające ze wzajemnej współpracy handlowej, za które otrzymywane są stosowne premie pieniężne podlegają pod obowiązek opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi są usługami wynikającymi z treści dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym usługi te za które otrzymywane jest stosowne wynagrodzenie podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. Nr 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umowy o wzajemnej współpracy handlowej z kontrahentami otrzymuje premie pieniężne. Jak wskazano, w przypadku otrzymywanych premii pieniężnych, wynagrodzenie takie uzależnione jest od świadczenia przez kontrahentów dodatkowych czynności, rozumianych jako działania marketingowe i promocyjne, mających wpływ na intensyfikację sprzedaży (m.in. nakłaniania firm do udostępniania powierzchni reklamowej, umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym, umieszczanie reklamy w publikacjach, nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych i na ich terenie, usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów, analizy opakowań, analizy jakości, analizy pozycjonowania rynku).

A zatem w tym konkretnym przypadku, o ile wynikające z zawartych umów handlowych pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów, czynności (działania marketingowe i promocyjne) są rzeczywiście wykonywane przez odbiorcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą z tego tytułu określone świadczenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl