ITPP1/443-163/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-163/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. organu dnia 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do sprzedaży usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do sprzedaży usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawowym rodzajem działalności Spółki są usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane według PKWiU 01.41.12. Spółka zawarła umowę z Wykonawcą realizującym zadania inwestycyjne dotyczące przebudowy drogi krajowej oraz budowy parku na wykonanie - jako podwykonawca - prac usługowych zgodnie ze swoim zakresem działalności takich jak: sadzenie i wycinka drzew i krzewów, wykonywanie trawników itp. Spółka po wykonaniu prac wystawiła fakturę VAT dla Wykonawcy ze stawką 22% odpowiednią dla całego zadania inwestycyjnego. Umowa nie zawiera określenia stawki podatku VAT, jedynie zapis, że za wykonane usługi zostanie doliczony podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 kwietnia 2008 r. wskazano, że Spółka jako podwykonawca świadczyła wyłącznie usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane według PKWiU 01.41.12 polegające - w przypadku budowy parku - na przekopaniu gleby, rozrzuceniu mieszanki torfu z nawozami, nasadzaniu drzew i krzewów, wykonywaniu trawników dywanowych, natomiast w przypadku umowy na przebudowę drogi - na dokonaniu wycinki drzew i krzewów. Ponadto Spółka nie wykonywała żadnych robót budowlanych w powyższym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka zastosowała właściwą stawkę 22% podatku VAT, czy też powinna stosować stawkę 3% właściwą dla usług tj. sadzenia i wycinki drzew oraz krzewów, wykonywania trawników.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi wykonywane przez Spółkę, w tym sadzenie i wycinka drzew oraz krzewów, wykonywanie trawników podlegają opodatkowaniu według 3% stawki podatku. Przedmiotowe usługi wykonywane w ramach zawartych umów powinny być objęte stawką 3% mimo, że całość zadania Wykonawcy podlega 22% stawce podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w przepisach przejściowych i końcowych - w art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3%, pod poz. 64 wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 01.4 - "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt". Użycie przez ustawodawcę przy symbolu PKWiU wyróżnika "ex" oznacza, iż grupowanie ww. stawka podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka świadczy w ramach zawartej umowy z Wykonawcą na przebudowę drogi oraz budowę parku, usługi polegające wyłącznie na przekopaniu gleby, rozrzuceniu mieszanki torfu z nawozami, nasadzaniu drzew i krzewów, wykonywaniu trawników dywanowych, natomiast w przypadku umowy na przebudowę drogi - na dokonaniu wycinki drzew i krzewów, które zostały sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod nr 01.41.12 - "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Skoro zatem przedmiotowe usługi o symbolu PKWiU 01.41.12 objęte są zakresem przedmiotowym grupowania PKWiU 01.4 wymienionym w poz. 64 ww. załącznika nr 6, a klasyfikacja usług dokonana przez Spółkę jest prawidłowa, to ich świadczenie jest opodatkowane 3% stawką podatku w okresie do dnia 30 kwietnia 2008 r. - na podstawie cyt. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż tut. Organ dokonał interpretacji przepisów w oparciu o faktycznie wykonywane czynności przez Spółkę i wskazane przez Nią grupowanie statystyczne, nie odnosząc się do oceny poprawności zawartych umów cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl