ITPP1/443-1610/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1610/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 30 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku sporządzania "zerowych" raportów dobowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku sporządzania "zerowych" raportów dobowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma jest producentem urządzeń wykorzystywanych w produkcji filmowej. Sprzedaż dla klientów indywidualnych prowadzona jest za pośrednictwem Internetu. Jest ona rejestrowana na kasie fiskalnej od 21 września 2011 r. Sprzedaż ta nie jest zdarzeniem codziennym a jedynie występuje kilka razy w miesiącu. Ze względu na sprzeczne informacje na temat wystawiania zerowych raportów dobowych (z Internetu, od osób korzystających z kas fiskalnych), w dniach kiedy nie następowała żadna sprzedaż raporty raz były drukowane, innym razem nie (czasami nie włączano nawet kasy). Od momentu uzyskania informacji telefonicznej z Urzędu Skarbowego, że lepiej takie raporty sporządzać są one drukowane codziennie. Nadal jednak mamy wątpliwość czy jest to czynność konieczna skoro brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową a sumaryczne zestawienie wszystkich operacji i tak wykazywane jest w raporcie miesięcznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy drukowanie raportów dobowych na kasach rejestrujących w dniach kiedy nie nastąpiła żadna sprzedaż jest konieczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, bezcelowe jest sporządzanie raportów dobowych w dniach, w których nie nastąpiła żadna sprzedaż czyli obrót i kwota podatku miały wartość zerową, ponieważ wykonywany jest raport miesięczny, który i tak wykazuje sumarycznie wszystkie operacje na kasie fiskalnej za dany okres.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do treści § 2 pkt 18 rozporządzenia, przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Przepis § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest produkcja urządzeń wykorzystywanych w produkcji filmowej. Od dnia 21 września 2011 r. Spółka prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem sporadycznie się zdarza dokonanie sprzedaży za pośrednictwem Internetu dla klientów indywidualnych.

Powołane przepisy wskazują, iż fiskalne raporty dobowe dokumentują obrót z tytułu dokonanej w danym dniu sprzedaży oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Należy je sporządzać po zakończeniu w danym dniu sprzedaży, która podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową. Dane o sumarycznym obrocie zostaną wykazane w raporcie fiskalnym miesięcznym. Wobec powyższego, nie ma potrzeby, ani prawnego obowiązku sporządzania raportów dobowych w dniach, w których nie zaewidencjonowano żadnej sprzedaży na kasie rejestrującej.

Reasumując, Spółka nie ma obowiązku sporządzenia raportów dobowych w dniach, w których nie wystąpiła sprzedaż, podlegająca obowiązkowi ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl