ITPP1/443-1594b/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1594b/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniach 4 stycznia i 20 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "N." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 4 stycznia i 20 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w "KRP", nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako "płatnik" podatku VAT. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową odpłatną od czerwca 2011 r. Zapytanie jest związane z wnioskiem o płatność w ramach projektu unijnego PROW, dotyczące wliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu. Ponadto w uzupełnieniach do wniosku Stowarzyszenie wskazało, iż wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i prowadzeniem działalności gospodarczej. Projekt pn.: "N." został zrealizowany w ramach PROW LEADER, działanie 413 "Małe projekty". Projekt polegał na zbadaniu naukowym tematów historycznych dotyczących II wojny światowej w B., przeprowadzeniu spotkania edukacyjnego dla mieszkańców i turystów oraz wydaniu publikacji na tematy poruszane w trakcie spotkania edukacyjnego. Cele projektu to podnoszenie świadomości społeczności lokalnej poprzez organizację przedsięwzięcia edukacyjnego w formie spotkania historycznego, poprzez wydanie publikacji o historii lokalnej. W ramach realizacji projektu nastąpi sprzedaż w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego. Wartość przychodów ze sprzedaży równa wartości wkładu własnego jakie Stowarzyszenie wniosło w realizację projektu i nie będzie polegało opodatkowaniu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość zwrotu podatku VAT opłacanego w trakcie realizacji projektu, a więc w okresie od 1 marca do 30 listopada 2011 r.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową odpłatną i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. W związku z powyższym nie jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się zwrot podatku VAT zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn.: "N.", w ramach PROW LEADER, działanie 413 "Małe projekty". Celem projektu było podnoszenie świadomości społeczności lokalnej poprzez organizację przedsięwzięcia edukacyjnego w formie spotkania historycznego, poprzez wydanie publikacji o historii lokalnej. Stowarzyszenie wskazało, iż wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, a realizowane działania nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowych działań. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl