ITPP1/443-1507/11/MN - VAT w zakresie opodatkowania zbycia składników majątku związanych z działalnością serwisową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1507/11/MN VAT w zakresie opodatkowania zbycia składników majątku związanych z działalnością serwisową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia składników majątku związanych z Działalnością Serwisową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia składników majątku związanych z Działalnością Serwisową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) oraz N. Sp. z o.o. (dalej: Nabywca) należący do międzynarodowej grupy N.są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług w Polsce.

W chwili obecnej, w związku z restrukturyzacją działalności całej grupy planowane jest przeniesienie części działalności Spółki, obejmującej w szczególności kontrolę jakości towarów oraz logistykę (dalej: "Działalność Serwisowa") do Nabywcy.

Spółka wskazuje, że Działalność Serwisowa jest organizacyjnie wyodrębniona od jej pozostałej działalności. Nie jest natomiast możliwe wyodrębnienie przychodów i w większości przypadków kosztów związanych z przenoszoną działalnością od przychodów i kosztów dotyczących pozostałej działalności Spółki.

Powyższa restrukturyzacja obejmie w szczególności:

* przeniesienie do Nabywcy pracowników Zbywcy związanych z Działalnością Serwisową, może to nastąpić zarówno w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 Kodeksu pracy), jak również rozwiązania dotychczasowych umów z tymi pracownikami przez Zbywcę i podpisanie nowych umów z tymi pracownikami przez Nabywcę,

* przeniesienie do Nabywcy niektórych umów związanych z Działalnością Serwisową (w szczególności umów leasingu samochodów, umów zawartych z operatorami telekomunikacyjnymi itd.); nie można jednak wykluczyć, że w przypadku braku zgody kontrahentów na przeniesienie niektórych umów, umowy te zostaną rozwiązane przez Zbywcę i Nabywca zawrze nowe umowy w tym zakresie,

* zbycie na rzecz Nabywcy sprzętu i wyposażenia (głównie komputerów, telefonów) związanego z Działalnością Serwisową,

Wskazano, iż wyniku powyższej restrukturyzacji Nabywca nie przejmie:

* nazwy (firmy) Zbywcy,

* jakiejkolwiek nieruchomości lub praw do nieruchomości wykorzystywanych przez Zbywcę (w szczególności umów najmu, dzierżawy i innych o podobnym charakterze),

* praw i obowiązków z jakichkolwiek umów zawartych przez Zbywcę z innymi podmiotami z grupy Newell,

* jakichkolwiek zobowiązań Zbywcy, związanych z Działalnością Serwisową i powstałych do dnia restrukturyzacji, za wyjątkiem zobowiązań wobec przenoszonych pracowników (np. rezerwy urlopowe),

* jakichkolwiek należności Zbywcy związanych z Działalnością Serwisową,

* żadnych środków pieniężnych,

* jakichkolwiek praw do rachunków bankowych Zbywcy.

Po dokonaniu przedmiotowej restrukturyzacji, Spółka będzie kontynuowała prowadzenie pozostałej działalności gospodarczej.

Nabyte przez Nabywcę składniki majątku związane z Działalnością Serwisową będą wykorzystywane przez Nabywcę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wskazano również, iż w celu potwierdzenia skutków podatkowych dla obydwu stron planowanej restrukturyzacji, analizowane zdarzenie przyszłe jest także przedmiotem wniosku o interpretację podatkową złożonego do właściwego organu przez Nabywcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku planowanej restrukturyzacji zbycie przez Spółkę składników majątku związanych z Działalnością Serwisową będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie składników majątkowych, związanych z Działalnością Serwisową do Nabywcy nie będzie stanowić transakcji mającej za przedmiot przedsiębiorstwo ni zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji do transakcji tej nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania VAT, zawarte w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, zbycie przez Spółkę składników majątku związanych z Działalnością Serwisowa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednak zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: "ZCP"). Oznacza to, iż transakcja mająca za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze względu na wyjątkowy charakter powyższego przepisu - ustawodawca wprowadził w tym miejscu odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania VAT - art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie powinien być interpretowany rozszerzająco. Przepis ten powinien mieć zatem zastosowanie jedynie w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP, a nie np. grupy składników majątku spełniających jedynie część warunków pozwalających na uznanie ich za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest określenie, czy przejęte przez Nabywcę składniki majątkowe, związane z Działalnością Serwisową Zbywcy mogą zostać zakwalifikowane jako przedsiębiorstwo lub ZCP.

W przypadku, gdy przenoszone składniki majątkowe, związane z Działalnością Serwisową Zbywcy nie będą mogły zostać zaklasyfikowane jako przedsiębiorstwo albo ZCP, to odpłatne zbycie tych składników powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W celu określenia konsekwencji podatkowych planowanej restrukturyzacji, należy zatem w pierwszej kolejności zweryfikować, czy przedmiot planowanej transakcji (tekst jedn.: składniki majątkowe związane z Działalnością Serwisową) może zostać uznany za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "przedsiębiorstwa". Ugruntowana praktyka organów podatkowych wskazuje jednak, że przy wykładni terminu "przedsiębiorstwo" użytego w art. 6 pkt 1 ustawy VAT należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej obejmujących w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności albo z przepisów szczególnych.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę definicję przedsiębiorstwa zawartą w Kodeksie cywilnym oraz fakt, że przedmiot planowanej restrukturyzacji nie obejmie:

* nazwy (firmy) Zbywcy,

* jakiejkolwiek nieruchomości lub praw do nieruchomości wykorzystywanych przez Zbywcę (w szczególności umowy najmu dzierżawy i innych o podobnym charakterze),

* jakichkolwiek należności Zbywcy,

* praw i obowiązków z jakichkolwiek umów zawartych przez Zbywcę z innymi podmiotami z grupy N.,

* żadnych środków pieniężnych,

* jakichkolwiek praw do rachunków bankowych Zbywcy,

Należy uznać, że w wyniku analizowanej restrukturyzacji nie dojdzie do zbycia przez Spółkę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W celu określenia konsekwencji podatkowych planowanej restrukturyzacji należy również zweryfikować, czy przedmiot planowanej transakcji (tekst jedn.: składniki majątkowe związane z Działalnością Serwisową Zbywcy) może zostać uznany za ZCP w rozumieniu art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

W konsekwencji, aby można było określić zespół składników jako ZCP w rozumieniu wskazanego przepisu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w istniejącym przedsiębiorstwie musi występować zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

* zespół ten musi być wyodrębniony pod względem organizacyjnym i finansowym, zespół składników musi być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w przedsiębiorstwie,

* przenoszony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego biorąc pod uwagę, że przedmiot planowanej restrukturyzacji nie obejmie następujących elementów:

* zobowiązań Zbywcy związanych z Działalnością Serwisową, za wyjątkiem zobowiązań wobec przenoszonych pracowników (np. rezerwy urlopowe),

* jakiejkolwiek nieruchomości lub praw do nieruchomości wykorzystywanych przez Zbywcę w związku z Działalnością Serwisową (w szczególności umów najmu, dzierżawy i innych o podobnym charakterze), jakichkolwiek należności Zbywcy związanych z Działalnością Serwisową,

* praw i obowiązków z jakichkolwiek umów zawartych przez Zbywcę z innymi podmiotami z grupy Newell,

* żadnych środków pieniężnych,

* jakichkolwiek praw do rachunków bankowych Zbywcy,

Należy uznać, że w wyniku analizowanej restrukturyzacji nie dojdzie również do nabycia przez Nabywcę ZCP w rozumieniu w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wskazano, iż powyższe stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. W szczególności:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 23 marca 2010 r. nr IPPP3/443-1201/09-4/MPe, stwierdził, że "zbycie przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zatem możliwe tylko w przypadku, gdy na nabywcę zostaną przeniesione wszystkie zobowiązania wcześniej jej przypisane. W sytuacji Wnioskodawcy wykluczenie części zobowiązań jak również praw i obowiązków wynikających z zawartej umowy przedwstępnej na nabycie nieruchomości z nabywanego majątku, łamie zasadę przeniesienia agregatu składników należącego do jednego podmiotu na inny podmiot";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji z dnia 13 października 2010 r. nr ILPP2/443-1049/10-5/JK, uznał, że "w przypadku jednak, gdy w wyniku braku zgody podmiotu zewnętrznego, ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostaną wyodrębnione zobowiązania, które nie przejdą na spółkę przejmującą <...> i pozostaną one w Spółce, powyższy zespół składników nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 20 kwietnia 2011 r. nr IPPP1-443-142/11-4/JL, stwierdził, że: "z wniosku wynika, że kupujący nie przejmuje, ani nie wstępuje w żadne zobowiązania Spółki wobec kontrahentów, organów podatkowych, ZUS i innych zobowiązań cywilnoprawnych powstałych przed zawarciem umowy. Należy zatem stwierdzić, iż wyłączenie zobowiązań z masy majątkowej przedsiębiorstwa będącej przedmiotem sprzedaży, powoduje pozbawienie wydzielonego kompleksu majątkowego cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 10 czerwca 2010 r. nr IPPP2/443-318/11-4/KG, podkreślił, że "brak środków pieniężnych nie pozwala na spełnienie wymogów, zgodnie z którymi nabywający zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest w stanie w oparciu o pozyskane składniki majątku kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 16 września 2010 r. nr IPPB5/423-364/10-4/MB zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym "o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można bowiem mówić tylko wówczas, gdy może ona w całości stanowić przedmiot zbycia i gdy nabywca może kontynuować jej działalność tylko w oparciu o nabyte składniki. W momencie wniesienia w formie aportu opisanych we wniosku składników przez Stronę, spółka (...) nie nabywa wszystkich składników majątku (z aportu wyłączona będzie umowa najmu lokali, w których prowadzona jest działalność Spółki), co nie pozwala uznać, iż staje się ona właścicielem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jest w stanie prowadzić działalność tylko w oparciu o nabytą masę majątkową".

W świetle powyższego, mając na uwadze, że przedmiot planowanej restrukturyzacji nie będzie stanowił:

* przedsiębiorstwa, ani

* ZCP,

w odniesieniu do zbycia przez Spółkę składników majątkowych związanych z Działalnością Serwisową nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania VAT wynikające z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym transakcja odpłatnego zbycia przez Spółkę wskazanych składników majątkowych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl