ITPP1/443-148/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-148/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 7 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Działalność Stowarzyszenia polega na realizowaniu zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk. Działalność ta polega między innymi na:

1.

kreowaniu wizerunku Regionu jako atrakcyjnego turystycznie,

2.

integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz instytucji zainteresowanych rozwojem Ziemi K.

Zadania te realizowane są przez Stowarzyszenie w zakresie zadań statutowych poprzez wyjazdy na targi turystyczne krajowe i zagraniczne oraz realizację projektów finansowych z Unii Europejskiej. Działalność Stowarzyszenia jest działalnością wyłącznie statutową, której celem nie jest osiąganie zysku (znajduje się pod numerem PKD 9133Z, sklasyfikowana wg PKWiU w grupowaniu 91.33-14.00.00), a więc zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż Stowarzyszenia jest zwolniona od podatku VAT (mieści się w poz. 10 załącznika do tej ustawy).

Dla potrzeb prowadzenia działalności Stowarzyszenie dokonuje zakupu materiałów biurowych, usług zleconych, obejmujących realizację zadań statutowych. Jeżeli więc sprzedaż Stowarzyszenia jest zwolniona od podatku od towarów i usług, to Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu. Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, jej działalność finansowana jest ze składek członkowskich członków Stowarzyszenia, którymi są powiaty i gminy, twórcy ludowi oraz podmioty gospodarcze zajmujące się agroturystyką, wypoczynkiem. Działalność Stowarzyszenia finansowana jest również z dotacji pochodzących z funduszy unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją jego zadań statutowych.

Zdaniem Stowarzyszenia, w związku z tym, że zakupy dotyczą sprzedaży zwolnionej zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług, związanych z realizacją jego zadań statutowych. Cała sprzedaż Stowarzyszenia jest sprzedażą zwolnioną od podatku VAT, a zakupy dotyczą wyłącznie takiej sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi, wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 10 wymienione zostały usługi, świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), o symbolu PKWiU 91.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż dokonane zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż związane są one wyłącznie z realizacją działań statutowych Stowarzyszenia (jak wskazano w opisanym stanie faktycznym, sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 91.33-14.00.00), podlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl