ITPP1/443-146/08/BK - Opodatkowanie podatkiem Vat usług marketingowych oraz premii pieniężnych wynikających ze wzajemnej współpracy handlowej podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-146/08/BK Opodatkowanie podatkiem Vat usług marketingowych oraz premii pieniężnych wynikających ze wzajemnej współpracy handlowej podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 maja oraz 14 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług marketingowych oraz premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług marketingowych oraz premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających. Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, składanych za pośrednictwem Spółki. Po spełnieniu określonych warunków w zawartych umowach handlowych Spółka otrzymuje premie pieniężne, które nie są związane z konkretną dostawą, lecz zależą od wysokości osiągniętych obrotów. Ponadto wynagrodzenie przyznawane jest za nakłanianie firm do udostępniania powierzchni reklamowej, umieszczania dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym, umieszczanie reklamy w publikacjach, dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych, nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie, analizy ceny produktów, analizy opakowań, analizy jakości, analizy pozycjonowania rynku. Wnioskodawca wystawia faktury VAT o treści: "usługi marketingowe" lub "premia pieniężna". W uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 maja 2008 r. Wnioskodawca oświadczył, iż dotychczasowo zarówno usługi marketingowe, jak i premie pieniężne były przez Spółkę traktowane jako opodatkowane stawką 22% podatku VAT, nie było konieczności podawania na fakturach odpowiednich symboli PKWiU. Poprawna kwalifikacja usług marketingowych, jak i premii pieniężnych jest w gestii organu statystycznego, a nie podatnika. Wobec powyższego trudno jest przez Spółkę samodzielnie zakwalifikować i przyporządkować odpowiedni numer PKWiU do odpowiedniej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone usługi usługi marketingowe oraz premie pieniężne wynikające ze wzajemnej współpracy handlowej Spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy wszelkie usługi świadczone przez Spółkę są usługami wynikającymi z treści dyspozycji art. 8 cyt. wyżej ustawy, który stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Tak stawiana przez ustawodawcę sprawa, przedmiotu podlegającego opodatkowania wskazuje w sposób jednoznaczny, iż świadczone usługi polegające na wzajemnej współpracy, za które Spółka otrzymuje stosowne wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Zauważyć należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Jednocześnie należy wskazać, iż według zapisu ust. 3 wskazanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej - według zapisu art. 41 ust. 13 ustawy - podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, w związku z umowami zawartymi z dostawcami otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych.

Spółka otrzymuje również premie pieniężną, która nie jest związana z żadną konkretną dostawą, lecz uzależniona jest od poziomu osiągniętych obrotów.

W tym przypadku wskazać należy, że działania Spółki, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że tak określone czynności stanowią świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, bowiem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia charakteru wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania. W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji można zwrócić się do Urzędu Statystycznego - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl