ITPP1/443-142A/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-142A/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działek budowlanych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działek budowlanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan od 1982 r. gospodarstwo rolne jako podatnik podatku VAT. W 1982 r. dokonano zakupu 8 ha gruntów. W 1990 r. odziedziczył Pan po rodzicach 25 ha. Obecnie w wyniku dokonanych nabyć gruntu w okresie prowadzonego gospodarstwa rolnego posiada Pan 83 ha gruntów rolnych. W roku bieżącym oraz w następnych latach zamierza Pan sprzedać około 12 ha gruntów, które zostaną podzielone zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego na kilkanaście lub kilkadziesiąt działek budowlanych.

W związku z powyższym zadał Pan następujące pytanie.

Czy sprzedając działki będzie Pan zobowiązany wystawić fakturę sprzedaży VAT, zaewidencjonować ją w rejestrze sprzedaży oraz wykazać podatek należny w deklaracji VAT i dokonać jego zapłaty.

Zdaniem Pana za dokonaną sprzedaż działek budowlanych, które zostały wyodrębnione z części gospodarstwa nie powinny zostać wystawione faktury VAT i tym samym nie zachodzi konieczność ewidencjonowania w rejestrze sprzedaży i dokonywania zapłaty podatku VAT. Według Pana nie prowadzi on działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie handlu nieruchomościami. Sprzedaż dotyczy składnika majątkowego (która miała być zachowana do użytku osobistego) i dokonywana jest zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w orzeczeniu z 20 października 2006 r. (sygn akt I S.A./Wr 830/06). Podobne stanowisko wyraził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-291/92 podkreślając, że "w przypadku gdy podatnik sprzedaję część swojego składnika majątkowego, którą zdecydował się zachować do użytku osobistego, nie działa on w odniesieniu do tej sprzedaży jako podatnik w rozumieniu art. 2 (1) Dyrektywy". W związku z powyższym nie będzie miał Pan obowiązku podatkowego z tytułu przedmiotowej sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nią, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W konsekwencji należy uznać, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która obejmuje także czynności polegające na sprzedaży gruntów.

Mając na uwadze powyższe dla rozstrzygnięcia kwestii, czy sprzedaż przez Pana, jako osobę prowadzącą działalność rolniczą będącego podatnikiem podatku VAT, działek budowlanych, które powstaną w wyniku przekształcenia gruntów rolnych podlega opodatkowaniu istotne znaczenie ma, czy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden).

W związku z tym, iż od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy), transakcje zawierane przez Pana dot. działek budowlanych nie będą korzystać z powyższego zwolnienia.

W Pana przypadku dostawa kilkunastu czy kilkudziesięciu działek ma niewątpliwie charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostaje tu wypełniony, w związku z czym nie można mówić o czynności jednorazowej. W efekcie dostawę przez Pana przedmiotowych działek budowlanych należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Istotnym elementem także w aspekcie opodatkowania powyższych czynności ma również fakt, że przedmiotowe działki stanowią grunty rolne służące do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Dlatego też nie można zgodzić się ze stanowiskiem Pana, że sprzedaż przedmiotowych działek to sprzedaż majątku osobistego. Majątkiem osobistym jest natomiast jest mienie wykorzystywane do zaspokojenia potrzeb osobistych (prywatnych). Okoliczności sprawy nie wskazują, ażeby opisane grunty służyły do zaspokajania potrzeb osobistych jej właściciela, gdyż są one wykorzystywane do prowadzonej działalności rolniczej. Biorąc pod uwagę powyższe jak i fakt, że grunty rolne zostaną przekształcone w działki budowlane to sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W oparciu o art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W szczególności zgodnie z ust. 4 art. 106 podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej chyba, że na ich żądanie. Zgodnie z art. 109 ust. 3. podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Stosownie do art. 103 ust. 1 podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

Reasumując, należy uznać, iż w świetle obowiązujących uregulowań prawnych sprzedaż przedmiotowych działek budowlanych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego zobowiązany Pan będzie do wystawienia faktur dokumentujących dokonane dostawy, zaewidencjonowania ich w rejestrze sprzedaży, wykazania w deklaracji podatkowej i zapłacenia należnego podatku.

Odnosząc się natomiast do powołanych w treści złożonego wniosku wyroków stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl