ITPP1/443-1415/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1415/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 20 września 2009 r. prowadzi działalność gospodarczej związanej z wytwarzaniem odzieży niemowlęcej. Produkty były wytwarzane na indywidualne zamówienie odbiorców, jakimi były prywatne kliniki położnicze. W związku ze zmniejszeniem liczby zamówień, od miesiąca lipca 2011 r. oferta Wnioskodawcy została rozszerzona i skierowana do szerokiego kręgu odbiorców. Głównie opiera się na sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne, przede wszystkim Allegro.pl. i (...). Od początku działalności Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej.

Na podstawie pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolniona jest: "dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zgodnie z wymogiem, dostawy towarów są realizowane w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) a wszystkie wpłaty za dokonane zakupy dokonywane są za pośrednictwem poczty i rachunku bankowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy w formach opisanych poniżej:

a.

jako indywidualne przelewy klientów na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy,

b.

jako wpłaty zbiorcze na konto Wnioskodawcy, których nadawcą jest Allegro - dotyczy to transakcji, w których płatności za aukcje realizowane są w wewnętrznym systemem Płatności Allegro,

c.

jako wpłaty zbiorcze od przewoźnika - dotyczy to transakcji, które wysyłane są za pobraniem kurierskim.

Wszystkie opisane powyżej formy płatności umożliwiają Wnioskodawcy pełną identyfikację płatnika i dostawy, której płatność dotyczy. Lista płatników (odbiorców), z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów których wpłata dotyczyła dostępna jest w zakładkach Allegro. Wnioskodawca posiada przesłane przez serwis Allegro zestawienia płatności dokonanych w danym miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dla realizowanej sprzedaży wysyłkowej na podstawie pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w związku z art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, można korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi. Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Płatności za dostawy są realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego i z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dokumentację stanowią zestawienie sprzedaży z listingiem numerów aukcji, kwotami zapłaty i danymi osobowymi i teleadresowymi klientów, zestawienia przesyłane przez Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat poprzez Płatności Allegro, z których również wynika przedmiot i kwota zapłaty oraz dane osobowe klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje w drodze wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym do 31 grudnia 2012 r. obowiązywały w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2),4)

Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to:

2 nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

4 w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* towary będące przedmiotem dostawy nie są paliwami płynnymi, gazowymi oraz nie są to towary wymienione w § 4 rozporządzenia

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Ponadto, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, w określonych w nim przypadkach.

Natomiast od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne, korzystając ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej. Dostawy towarów są realizowane w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) a wszystkie wpłaty za dokonane zakupy dokonywane są za pośrednictwem poczty i rachunku bankowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy

* jako indywidualne przelewy klientów na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy,

* jako wpłaty zbiorcze na konto Wnioskodawcy, których nadawcą jest Allegro - dotyczy to transakcji, w których płatności za aukcje realizowane są w wewnętrznym systemem Płatności Allegro,

* jako wpłaty zbiorcze od przewoźnika - dotyczy to transakcji, które wysyłane są za pobraniem kurierskim.

Powyższe formy płatności umożliwiają Wnioskodawcy pełną identyfikację płatnika i dostawy, której płatność dotyczy. Lista płatników (odbiorców), z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów których wpłata dotyczyła dostępna jest w zakładkach Allegro. Wnioskodawca posiada przesłane przez serwis Allegro zestawienia płatności dokonanych w danym miesiącu.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy w każdym opisanym systemie płatności zapłatę z tytułu dokonywanych świadczeń wpływają na rachunek bankowy, to w zakresie opisanych czynności do dnia 31 grudnia 2012 r. mogła Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. pod warunkiem spełniania wszystkich warunków określonych w tym w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie opisanych czynności sprzedaży wysyłkowej może Pani nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl