ITPP1/443-1412/12/JJ - Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1412/12/JJ Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktycznego.

Stowarzyszenie jest osobą prawną, istniejącą od 2011 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników. W 2012 r. Stowarzyszenie zrealizowało projekt, w ramach działania 413, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zakończenie realizacji całości operacji jest przewidywane do dnia 31 grudnia 2012 r. W ramach operacji zaplanowano organizację Jarmarku, w związku z czym poniesiono następujące koszty:

* zakup materiału bawełnianego w kolorze czarnym, białym, żółtym i czerwonym (120 mb) - na uszycie flag i strojów historycznych,

* zakup materiału, surówki lnianej (20 mb) - na uszycie strojów historycznych,

* zakup drewna konstrukcyjnego (1 m3) - do budowy budynku drewnianego wykorzystanego w inscenizacji historycznej,

* zakup drewnianych kubków (6 sztuk) - wykorzystanych w inscenizacji historycznej,

* zakup drewnianego dzbana (1 sztuka) - wykorzystany w inscenizacji historycznej,

* zakup drewnianych mieczy (10 sztuk) - wykorzystanych w inscenizacji historycznej,

* zakup strzał (20 sztuk) - wykorzystane podczas warsztatów łuczniczych i konkursu łuczniczego,

* zakup siatki (5 mb) - wykorzystane podczas warsztatów łuczniczych jako element ochronny zabezpieczający zabytkowy teren zakup pochodni 150 cm (20 sztuk) - wykorzystane podczas scenek historycznych oraz wieczornego pokazu tańca z ogniem,

* zakup wachlarza (1 sztuka) - wykorzystany podczas warsztatów tańca z ogniem oraz podczas wieczornego pokazu,

* zakup nafty (15 litrów) - wykorzystany podczas pokazu tańca z ogniem,

* zakup pyłu bursztynowego (1 sztuka) - wykorzystany podczas wieczornego pokazu z ogniem,

* zakup sztancy do monet (1 sztuka) - do wybijania okolicznościowych monet,

* zakup monet do bicia (200 sztuk) - do wybijania okolicznościowych monet - które zostaną rozdane jako pamiątki dla dzieci biorących udział w Jarmarku,

* usługa firmy ochroniarskiej (1 usługa) - zabezpieczenie i ochrona imprezy,

* usługa firmy sprzątającej - wypożyczenie toalet przenośnych (10 sztuk) - wypożyczenie przenośnych toalet,

* usługa firmy sprzątającej - sprzątanie terenu (1 usługa) - sprzątanie terenu w trakcie i po imprezie,

* zorganizowanie punktu medycznego (1 usługa) - zabezpieczenie medyczne Jarmarku,

* rekonstrukcja historyczna - zdobywanie zamku od strony bramy młyńskiej (1 usługa) - udział 20 osobowej grupy odtwórstwa historycznego w wykonaniu rekonstrukcji historycznej,

* usługa księgowa ("1 usługa"),

* szycie chorągwi historycznych (32 sztuki) - uszycie historycznych chorągwi, które będą elementem dekoracyjnym w dniu Jarmarku.

Po zakończeniu zadania zakupione "sztanca" do monet oraz uszyte chorągwie i stroje historyczne, drewniane kubki, dzban, miecze, wachlarz, pochodnie, siatka, drewno konstrukcyjne będą stanowiły własność Stowarzyszenia i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach otrzymanej dotacji z działania 413, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie wskazuje, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Projekt, którego przedmiotem jest zorganizowanie Jarmarku nie był związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem VAT, zrealizowało projekt, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413. Głównym celem projektu była integracja i wzrost aktywności społeczności lokalnej poprzez przygotowanie i uczestnictwo w imprezie zorganizowanej z okazji dnia dziecka. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Stowarzyszenia, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl