ITPP1/443-1395/11/AJ - Ustalenie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1395/11/AJ Ustalenie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 27 czerwca 2011 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie pozostałego pośrednictwa pieniężnego (PKD 6419Z), polegającą na przyjmowaniu wpłat i wypłat, sprzedaży znaczków, przyjmowaniu paczek oraz listów. Usługę pośrednictwa prowadzi Pani za pomocą pocztowego programu komputerowego, w którym na koniec miesiąca wystawiany jest rachunek dla Poczty Polskiej. Usługi te dokumentuje Pani rachunkiem wystawionym wg umowy. Ponadto, świadczy Pani usługi i sprzedaż na rzecz odbiorców indywidualnych na podstawie dziennych zestawień sprzedaży bezrachunkowej. Jest to pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19Z), w ramach której dokonuje Pani sprzedaży kopert, kartek okolicznościowych, długopisów itp. Po za tym, świadczy Pani usługi w zakresie ksero i fax (wykonywanie fotokopii PKD 82.19Z), a także świadczy usługi drukowania (pozostałe drukowanie PKD 18.12Z).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z wymienionych działalności należy sumować, wobec czego, w związku z przekroczeniem obrotu 20.000 zł powstanie obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostałe pośrednictwo pieniężne, czyli świadczenie usług pośrednictwa dla Poczty Polskiej, za które są wystawiane są rachunki dla tej instytucji, są zwolnione z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Pozostała sprzedaż, i świadczone usługi, czyli pozostała sprzedaż detaliczna, wykonywanie fotokopii, pozostałe drukowanie są świadczone dla odbiorców indywidualnych, i są dokumentowane na podstawie dziennych zestawień sprzedaży. Po przekroczeniu kwoty 20.000 zł, w ocenie Wnioskodawcy, powstanie obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zdaniem Wnioskodawcy, obrotów tych nie należy łączyć i brać pod uwagę tylko te dotyczące sprzedaży dokonywanej na rzecz odbiorców indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia, zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Ponadto, zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6;

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z kolei w § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia postanowiono, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis ustanawia wyjątek od zasady, zgodnie z którą, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, zobowiązując również podatników do ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu. Zatem pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrót z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na rzecz odbiorców indywidualnych świadczy Pani usługi ksero, fax, usługi drukowania a także dokonuje Pani sprzedaży kopert, kartek okolicznościowych, długopisów itp. Ponadto, za pomocą pocztowego programu komputerowego świadczy Pani usługi pośrednictwa pieniężnego, polegające na przyjmowaniu wpłat i wypłat, sprzedaży znaczków, przyjmowaniu paczek oraz listów, które dokumentuje Pani rachunkiem wystawionym wg umowy dla Poczty Polskiej.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż do obrotu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 oraz w § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., tj. dla ustalenia limitu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, winna Pani wliczyć wyłącznie sprzedaż własną dokonywaną na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Tym samym, przy ustalaniu limitu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie należy w przedmiotowej sprawie brać pod uwagę obrotów osiągniętych z tytułu usług w zakresie pośrednictwa pieniężnego, świadczonych na rzecz Poczty Polskiej.

W przypadku, gdy tak ustalona kwota obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczy limit określony w § 3 ust. 7 lub w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, powstanie wobec Pani obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z uwzględnieniem zasad określonych w cytowanym przepisie § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl