ITPP1/443-1382/13/BS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, która następnie zostanie przekazana spółce z o.o. w bezpłatne użyczenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1382/13/BS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, która następnie zostanie przekazana spółce z o.o. w bezpłatne użyczenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje inwestycję pod nazwą: "..." przy udziale środków unijnych. W przedmiotowej sprawie podatek VAT na etapie projektowania inwestycji został uznany jako koszt kwalifikowany. Inwestycja polega na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompowniami, która następnie zostanie przekazana P. Sp. z o.o. w bezpłatne użyczenie. Specyfika projektu polega na uzbrojeniu w sieć kanalizacyjną rejonów mało zaludnionych, w których od ekonomicznej strony budowa nowych sieci kanalizacyjnych byłaby nierentowna. Koszt budowy sieci jest bardzo duży, dlatego w sytuacji przekazania nowo powstałej sieci Spółce w odpłatną dzierżawę lub aportem na majątek, znacznie wzrosłyby koszty m.in. amortyzacji które w rezultacie spowodowałyby wzrost cen za wodę i odbiór ścieków co mija się z celem. Z racji tego, że Projekt "..." realizowany jest w celu poprawy warunków życiowych ludności Gminnej poprzez dostęp do usług wodociągowych i kanalizacyjnych, nie powinien rodzić dodatkowych kosztów dla ostatecznych odbiorców czyli mieszkańców. W związku z czym, sieć kanalizacyjna po wybudowaniu w ramach powyższego projektu zostanie przekazana do dyspozycji Spółki w ramach bezpłatnego użyczenia. Gmina D. posiada 100% udziałów w ww. Spółce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina prawidłowo określiła brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji tej inwestycji, zakładając że odda nowo powstałą sieć kanalizacyjną Spółce w bezpłatne użyczenie.

Gmina na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jedn.: Dz. U. 2013 poz. 594) o samorządzie gminnym realizuje zadania użyteczności publicznej, które są zadaniami własnymi gminy. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy do zadań własnych gminy należą sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Przepisy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, stanowią, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż objęcie nieodpłatnego świadczenia usług podatkiem VAT wymagane jest jedynie w sytuacji gdy brak jest powiązania pomiędzy świadczoną usługą a prowadzoną działalnością. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem działalności należy zatem rozumieć wszystkie usługi, które świadczone były bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z uwagi na to, że nieodpłatne świadczenie usług w postaci bezpłatnego użyczenia Spółce sieci kanalizacyjnej (która służyć ma zaspokojeniu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę), wykonywane będzie w ramach działalności prowadzonej przez Gminę (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadania własne) brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego użyczenia jako odpłatnego świadczenia usług. W związku z tym czynność bezpłatnego użyczenia jako nieodpłatne świadczenie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Reasumując powyższe Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ budowana sieć kanalizacyjna nie będzie służyła Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl