ITPP1/443-1379/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1379/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 5 i13 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku:

* dla pelletu ze słomy i siana, pelletu z trocin i zrębków papierniczych - jest prawidłowe,

* dla pelletu wytwarzanego z roślin energetycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 5 i 12 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży pelletu produkowanego ze słomy, siana, trocin oraz pozostałych roślin energetycznych.

Spółka jest producentem pelletu opałowego. Surowcem do produkcji wyrobu jest m.in. słoma i siano zakupione od rolników indywidualnych oraz trociny, zrębki papiernicze i rośliny energetyczne, przy czym w procesie produkcji nie miesza się składników surowca, zachowując czystość produktu. Wg PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. brykiet i pellet ze słomy i siana mieści się w grupowaniu 01.11.60-00 ("Słoma i rośliny pastewne"), natomiast zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. brykiet i pellet ze słomy i siana - mieści się w grupowaniu 16.29.25.0 ("Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania, wyroby koszykarskie i wikliniarskie"). Spółka dysponuje "interpretacją indywidualną" Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2011 r., wydaną dla głównego kontrahenta (odbiorcy gotowego produktu) pelletu ze słomy, która potwierdza prawidłowe przyporządkowanie przez Spółkę wyrobu. W związku z powyższym, powołując się również na wydaną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 27 stycznia 2011 r. sygn. sprawy ITPP1/443-1068/10/TS, dla następujących wyrobów gotowych:

* pelletu ze słomy - Spółka podaje PKWiU 16.29.25.0 i stosuje stawkę podatku od towarów i usług 8%,

* pelletu z trocin - Spółka podaje PKWiU 38.11.59.0 i stosuje stawkę podatku od towarów i usług 23%.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 stycznia 2012 r. Spółka wskazała, iż wg klasyfikacji PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. brykiet i pellet wykonany z pozostałych roślin energetycznych, w przypadku gdy komponentem decydującym o zasadniczym charakterze tych wyrobów będą np. zdrewniałe części tych roślin - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 02.01.14.00, a właściwą stawką dla tych wyrobów jest stawka podatku 8%. Natomiast dla pelletu ze zrębków papierniczych Spółka podaje grupowanie PKWiU 38.11.59.0 oraz stosuje stawkę 23%. W uzupełnieniu z dnia 13 stycznia 2012 r. Spółka poinformowała, iż dla brykietu i pelletu wytwarzanego z roślin energetycznych wskazano omyłkowo klasyfikację PKWiU 02.01.14.00 z 2004 r., a wg grupowania z 2008 r. powinno być - 16.29.25.0 (stawka 8%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana przy sprzedaży na terenie kraju wytwarzanych produktów: pelletu ze słomy i siana, pelletu z trocin i zrębków papierniczych, pelletu z pozostałych roślin energetycznych.

W ocenie Spółki stawka podatku VAT wynosi 8% w sprzedaży pelletu ze słomy i siana, 23% - w sprzedaży pelletu z trocin i zrębków papierniczych oraz 8% - w sprzedaży pelletu z roślin energetycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego faktycznego uznaje się za:

* dla pelletu ze słomy i siana, pelletu z trocin i zrębków papierniczych - jest prawidłowe,

* dla pelletu wytwarzanego z roślin energetycznych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W grupowaniu 16.29.25.0 tej klasyfikacji mieszczą się "Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie", natomiast w grupowaniu 38.11.59.0 "Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 53 załącznika nr 3 wymieniono - PKWiU ex 16.29.25.0 - Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie - wyłącznie brykiety ze słomy i siana.

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Spółkę wyrobów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem pelletu opałowego produkowanego m.in. ze słomy, siana, trocin, zrębków papierniczych oraz roślin energetycznych, w przypadku gdy komponentem decydującym o zasadniczym charakterze tych wyrobów będą np. zdrewniałe części tych roślin. Spółka wskazała, iż wg klasyfikacji PKWiU z 2008 r.:

* pellet ze słomy i siana mieści się w grupowaniu 16.29.25.0,

* pellet z trocin mieści się w grupowaniu 38.11.59.0,

* pellet wykonany z pozostałych roślin energetycznych, w przypadku gdy komponentem decydującym o zasadniczym charakterze tych wyrobów będą np. zdrewniałe części tych roślin - miesci się w grupowaniu 16.29.25.0,

* pellet ze zrębków papierniczych mieści się w grupowaniu 38.11.59.0.

Zauważyć należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że klasa 16.29.25.0 obejmuje m.in. otuliny słomiane na butelki - brykiety i inne materiały opałowe wykonane ze słomy, odpadów kokosowych, sojowych, pestek słonecznika, etc.

W oparciu o powyższe oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że o ile produkowane pellety ze słomy i siana sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU - 16.29.25.0, to ich dostawę należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy). Natomiast sprzedaż pelletu wykonanego z pozostałych roślin energetycznych, sklasyfikowanego przez Spółkę również w grupowaniu PKWiU - 16.29.25.0, z uwagi na ograniczenie zakresu możliwości zastosowania stawki preferencyjnej dla wyrobów z danego grupowania PKWiU, tj. wyłącznie do brykietu ze słomy i siana, podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23%. Z kolei dla pelletu ze zrębków papierniczych oraz z trocin sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.59.0, jako nie wymienionych w załącznikach do ustawy przewidujących obniżone stawki podatku, zastosowanie znajdzie stawka podstawowa (23%).

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl