ITPP1/443-137/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-137/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z faktury dokumentującej zakup przez Urząd Gminy usługi doradczej dotyczącej sporządzenia wniosku o dofinansowanie projektu związanego z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z faktury dokumentującej zakup przez Urząd Gminy usługi doradczej dotyczącej sporządzenia wniosku o dofinansowanie projektu związanego z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z możliwością otrzymania przez Gminę dofinansowania w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego projektu o nazwie "Rozśpiewane.... czyli jak ocalić od zapomnienia - ochrona tożsamości kulturowej Gminy... ", którego wnioskodawcą i beneficjentem jest Gmina..., Urząd Gminy jako jednostka obsługująca Gminę zleciła firmie. Sp. z o.o. usługi doradcze w przygotowaniu wniosku o dofinansowanie SPO Rol 2.3. Z załączonej do wniosku kserokopii faktury wynika, że usługi obejmowały pomoc w sporządzeniu Planu Rozwoju miejscowości..., który to plan został załączony do wniosku o dofinansowanie. Faktura za wymienione usługi została wystawiona w dniu 18 kwietnia 2007 r. na Urząd Gminy.

W momencie zlecenia i realizacji usługi doradczej, za którą otrzymano przedmiotową fakturę, Gmina... nie posiadała numerów NIP i Regon. Z tego względu faktura została wystawiona na Urząd Gminy obsługujący Gminę w zakresie realizacji zadań administracji publicznej zgodnie z art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Gmina jako podmiot ubiegający się o dofinansowanie w ramach SPO Rol 2.3 zobligowana była do posiadania numerów identyfikacyjnych NIP i Regon, w związku z czym wystąpiła o ich nadanie i otrzymała je w czerwcu 2007 r.

Kolejne zadania związane z realizacją projektu "Rozśpiewane..." będą zlecane bezpośrednio przez Gminę i na Gminę wystawiane będą faktury i rachunki dokumentujące zakup towarów i usług związanych z tym projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT z faktury za usługi doradcze dotyczące dofinansowania w związku z realizacją projektu "Rozśpiewane...", który związany jest z wykonywaniem zadań publicznych Gminy.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynikającego z przedmiotowej faktury, ponieważ na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane nie są uznawane za podatników. Otrzymana przez Urząd Gminy faktura dotyczy usług związanych z realizacją przez Gminę zadań publicznych, a więc w tym zakresie Urząd Gminy nie jest podatnikiem VAT. Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, iż zgodnie zapisem pod poz. 6 załącznika nr 4 do wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi w zakresie administracji publicznej są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jednakże w przedstawionej sprawie mają zastosowanie odmienne przepisy prawa podatkowego niż wskazano we wniosku.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Ze złożonego wniosku i załączonej kserokopii faktury wynika, że usługi doradcze udokumentowane fakturą wystawioną na Urząd Gminy dotyczyły sporządzenia Planu Rozwoju miejscowości..., który stanowił załącznik do wniosku o dofinansowanie w ramach programu SPO Rol. 2.3. Plan Rozwoju miejscowości obejmuje zadania mieszczące się w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zatem zakupione usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż dotyczą wykonania wstępnego etapu projektu stanowiącego zadania własne Gminy związane z rozwojem kultury wśród społeczności gminnej. Nie ma wobec tego prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.

Reasumując, nie istnieje możliwość odzyskania podatku naliczonego z faktury za usługi doradcze do wniosku o dofinansowanie projektu "Rozśpiewane..., czyli jak ocalić od zapomnienia - ochrona tożsamości kulturowej Gminy..." poprzez obniżenie podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Toruniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl