ITPP1/443-136/09/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-136/09/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków realizowanych w związku z budową inkubatora przedsiębiorczości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków realizowanych w związku z budową inkubatora przedsiębiorczości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek aplikacyjny o środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Projekt (inkubator przedsiębiorczości) polega na budowie budynku biurowego z przeznaczeniem na wynajem powierzchni biurowych małym i średnim przedsiębiorstwom na preferencyjnych warunkach. Gmina występuje w tym przypadku w roli beneficjenta pomocy unijnej. Całkowita wartość projektu wynosi 57 967 503,00 zł, w tym wydatki kwalifikowane 46 790 500,00 zł, a niekwalifikowane 11 177 003,00 zł W projekcie przyjęto założenie o niekwalifikowalności podatku od towarów i usług. Gmina zakłada uzyskanie zwrotu podatku na zasadach systemowych.

Inwestorem w imieniu Gminy będzie Dyrekcja Rozbudowy Miasta - jednostka budżetowa nieposiadająca osobowości prawnej powołana w celu przygotowania, realizacji inwestycji Gminy, planowania, przygotowania i realizacji remontów użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy.

Operatorem inkubatora przedsiębiorczości będzie Fundacja Przedsiębiorczości, której celem jest wspieranie rozwoju gospodarczego miasta. Budynek inkubatora wraz z wyposażeniem pozostanie własnością Miasta. Cała infrastruktura nabywana w ramach projektu zostanie przekazana w odpłatne użytkowanie Fundacji Przedsiębiorczości na preferencyjnych warunkach (opłata roczna z tytułu użytkowania gruntu, budynków, budowli i urządzeń posadowionych na tym gruncie oraz podatek od towarów i usług wynosi 12 200,00 zł brutto), zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 28 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata.

W związku z realizacją projektu Gmina zawarła umowę partnerską z Fundacją Przedsiębiorczości w sprawie ustalenia zasad współpracy oraz umowę przedwstępną odpłatnego użytkowania nieruchomości.

Pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r. doprecyzowano wniosek poprzez wskazanie, iż oddanie ww. nieruchomości w odpłatne użytkowanie dokonane zostanie w ramach umowy cywilnoprawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartą w fakturach dokumentujących wydatki realizowane w związku z budową inkubatora przedsiębiorczości.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 8 kwietnia 2009 r., wskazana inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnemu użytkowaniu. Przekazanie budynku w użytkowanie nastąpi na podstawie umowy cywilnoprawnej. W związku z tym przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

I tak, stosownie do treści ww. art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz nie podlegających temu podatkowi.

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż Gmina, na podstawie umowy cywilnoprawnej, zamierza oddać w odpłatne użytkowanie całą infrastrukturę nabywaną w ramach projektu (grunt, budynek, budowle i urządzenia posadowione na tym gruncie) na rzecz Fundacji Przedsiębiorczości.

Odpłatne użytkowanie dokonywane w ramach umowy cywilnoprawnej wyczerpuje znamiona ujęte w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, Wnioskodawca zamierza realizować czynność, która - jako odpłatna usługa świadczona w ramach umowy cywilnoprawnej - stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony.

A zatem Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl