ITPP1/443-1356/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1356/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 22 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jako podwykonawca wykonuje część prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni takich jak: przesiewanie, ładowanie, transport ziemi, plantowanie, grabienie, wysiew nasion, garbienie, kolczatkowanie, wałowanie, jednokrotne koszenie trawników, założenie humusu niezależnie od grubości z obsianiem trawa. Powyższe prace wykonywane są na podstawie zawartych umów z firmą zlecającą dotyczącą kontraktów:

1.

nr... pod nazwą "Budowa infrastruktury drogowej na granicy z dnia 25 listopada 2010 r., zawartego ze "S." S.A.,

* przebudowa drogi powiatowej nr....

Ponadto Spółka zawarła umowy:

2.

na założenie humusu niezależnie od grubości z obsianiem trawy. Nasiona traw zapewnia zamawiający. Wykonywane usługi dotyczą budowy ekspresowej odcinek A-1 (południowa Obwodnica m.),

3.

nasadzenie drzew, krzewów ozdobnych, sadzenie pnączy, sadzenie bylin i traw, wykonanie warstwy żwirowej, trawniki na terenie płaskim i skarpach, roboty pielęgnacyjne trawników i nasadzeń. Wykonywane usługi dotyczą kontraktu "Przebudowa ul. Ł. - odcinek od ul. W. do ul. K. ze skrzyżowaniem ul. K. i N.

Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku opisane zdarzenia dotyczą jednego stanu faktycznego. Spółka wykonuje usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.W ramach zawartych umów dotyczących robót drogowych Spółka wykonuje prace w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni powinny być potraktowane jako świadczenie pomocnicze dla usługi głównej jaką są roboty budowlane i opodatkowane stawką VAT właściwą dla robót budowlanych tj. stawka w wysokości 23%, czy powinny one zostać wyodrębnione i opodatkowane stawką w wysokości 7% jako usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielenionych PKWiU 81.30.10.0.

Zdaniem Wnioskodawcy przy wykonywaniu powyższych opisanych w punkcie 1 usług Spółka zastosowała stawkę podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, ponieważ wykonywane usługi wchodzą w skład wykonywanych zadań budowlanych, polegających na budowie lub przebudowie drogi, które mają zasadnicze znaczenie a usługi zieleniarskie mają charakter pomocniczy i służą jedynie realizacji świadczenia głównego. Spółka uważa że usługi opisane w punktach 2 i 3 również powinny być opodatkowane stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie "Symbol PKWiU 2008".

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 176 mieszczą się "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" - PKWiU 81.30.10.0.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka świadczy usługi polegające na zagospodarowywaniu terenów zielonych, które mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 81.30.10.0.

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

* usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:

parków i ogrodów:

* przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,

* przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),- na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),

* przy budynkach przemysłowych i handlowych,

zieleni:

* budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),

* autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,

* terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),

* wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),

* zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,

* sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,

* pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,

* usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

* produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,

* usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,

* usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,

* usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,

* robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka jako podwykonawca w ramach zawartych umów wykonuje usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni takich jak: przesiewanie, ładowanie, transport ziemi, plantowanie, grabienie, wysiew nasion, garbienie, kolczatkowanie, wałowanie, jednokrotne koszenie trawników, założenie humusu niezależnie od grubości z obsianiem trawą. Usługi te sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano Spółka jako podwykonawca w ramach zawartych umów świadczy usługi w zakresie zagospodarowania terenów zieleni jako odrębne niezależne świadczenie mieszczące się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 to należy opodatkować je 8% stawką podatku, zgodnie z w poz. 176 aktualnie obowiązującego załącznika nr 3 do ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedmiotowych czynności wskazaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl