ITPP1/443-1341/13/JJ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zmniejszenia energochłonności budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1341/13/JJ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zmniejszenia energochłonności budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 17 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.1 - Humanizacja blokowisk, Poddziafanie 4.1.1 - Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty.

Celem głównym projektu jest zmniejszenie energochłonności budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz wyeliminowanie negatywnych skutków degradacji przestrzeni osiedlowej oraz poprawy życia mieszkańców osiedla. Cel główny realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:

* poprawę warunków i jakości życia mieszkańców obszaru rewitalizowanego,

* wzrost atrakcyjności,

* poprawę estetyki obszaru rewitalizowanego,

* ograniczenie energochłonności budynku i w związku z tym poprawę stanu środowiska naturalnego.

W wykonaniu powyższej umowy Wnioskodawca poniósł łączne wydatki w latach 2011-2013 w wysokości 959.319,33 zł. Podatku od towarów i usług nie odliczono w deklaracjach. Wykonane w ramach projektu prace budowlane będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że projekt dotyczył rewitalizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w którym znajdują się 93 lokale mieszkalne oraz dwa lokale użytkowe, których właściciele są członkami Wspólnoty Mieszkaniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

"Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca posiada możliwość obniżenia podatku należnego o część podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, docieplenie ścian zewnętrznych wraz z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania budynku nie jest związane z odpłatnym świadczeniem usług, a podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki nie służył czynnościom opodatkowanym, na podstawie wskazanego wyżej przepisu nie przysługuje prawo do dokonania jego obniżenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, że opis wynikający z wniosku złożony w dniu 16 grudnia 2013 r., dotyczy stanu faktycznego interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2013 r.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Informacyjnie wskazać należy, że w analogiczny sposób kwestia ta została rozstrzygnięta w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, niebędący czynnym podatnikiem VAT, zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej 4 - Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.1 - Humanizacja blokowisk, Poddziafanie 4.1.1 - Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty. Projekt dotyczył rewitalizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w którym znajdują się 93 lokale mieszkalne oraz dwa lokale użytkowe, których właściciele są członkami Wspólnoty Mieszkaniowej Celem głównym projektu jest zmniejszenie energochłonności budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz wyeliminowanie negatywnych skutków degradacji przestrzeni osiedlowej oraz poprawy życia mieszkańców osiedla. Z treści wniosku wynika, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że o ile poniesione wydatki nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca, niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl