ITPP1/443-129/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-129/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 16 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przez jednostkę budżetową powstałą w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 16 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przez jednostkę budżetową powstałą w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został utworzony na mocy uchwały Rady m. z dnia 7 października 2010 r., jako jednostka budżetowa, która przejęła mienie, zobowiązania i należności zakładu budżetowego - Ośrodka Wypoczynkowego. Nie uległa zmianie działalność statutowa placówki. Zakład budżetowy został zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2010 r. jako realizacja postanowień ustawy o finansach publicznych. W wyniku działalności Ośrodka do dnia 31 grudnia 2010 r., który był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, powstała należność z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykazana w deklaracji VAT-7 za grudzień 2010 r. Nowopowstała jednostka budżetowa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z uzupełnienia wniosku wynika, że na mocy uchwały rady m.st. z dnia 7 października 2010 r. likwiduje się z dniem 31 grudnia 2010 r. zakład budżetowy w celu przekształcenia tej formy organizacyjno-prawnej w jednostkę budżetową z dniem 1 stycznia 2011 r. Ww. uchwała utworzyła zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. jednostkę budżetową stanowiącą formę organizacyjno-prawną, w jakiej działa Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nowopowstała jednostka budżetowa, posiadająca nowy NIP i REGON może przejąć do rozliczenia należność wynikającą z deklaracji VAT-7 za grudzień 2010 r. zlikwidowanego zakładu budżetowego na podstawie art. 93 Ordynacji podatkowej oraz art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług, nowopowstała jednostka budżetowa jest na podstawie art. 93 Ordynacji podatkowej następcą podatkowo-prawnym zlikwidowanego zakładu budżetowego, a zatem należność powstała w wyniku działalności zakładu powinna zostać przejęta przez powstałą jednostkę budżetową i dalej rozliczana przez tą jednostkę w kolejnych okresach rozliczeniowych. Nowopowstała jednostka posiada nowy NIP, ponieważ uległa zmianie forma organizacyjno-prawna placówki, a likwidacja zakładu budżetowego nastąpiła na podstawie art. 16 § 5 ustawy o finansach publicznych, natomiast należności i zobowiązania przejmuje na podstawie art. 16 § 7 ustawy o finansach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Z kolei kwestie przejmowania na zasadach sukcesji praw i obowiązków regulowanych przepisami prawa podatkowego, określają przepisy działu III, rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

* wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie natomiast z treścią art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.), przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ww. przepis stanowi, że przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2010 r., przywołanej przez Wnioskodawcę, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Z kolei art. 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Na mocy art. 16 ust. 5 cyt. ustawy, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Ze złożonego wniosku wynika, że w oparciu o postanowienia ustawy o finansach publicznych, mocą Uchwały Rady m. nastąpiła zmiana formy organizacyjno-prawnej poprzez przekształcenie zakładu budżetowego w jednostkę budżetową (Wnioskodawca), która przejęła należności i zobowiązania zakładu budżetowego.

Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzi należy, że w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, zastosowanie mają przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej. Zatem Wnioskodawca, jako sukcesor praw i obowiązków, wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanego zakładu budżetowego.

Zauważyć należy, że z treści powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Uwzględniając, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, jako podmiot powstały po przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową realizującą te same cele statutowe (we wniosku wskazano bowiem, że nie uległa zmianie działalność statutowa placówki) - jako sukcesor praw i obowiązków - w sytuacji wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jest uprawniony do rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego zakładu budżetowego wynikającej z deklaracji VAT-7 za grudzień 2010 r. na zasadach określonych w powołanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe, bądź otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy.

Zaznacza się jednakże, iż zasadność zwrotu nadwyżki podatku należnego nad naliczonym nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl