ITPP1/443-1251/13/AP - Prawo parku narodowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zabezpieczenia i ochrony populacji orlika grubodziobego, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1251/13/AP Prawo parku narodowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zabezpieczenia i ochrony populacji orlika grubodziobego, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Park jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1993 r. w sprawie utworzenia Parku Narodowego (Dz. U. Nr 86, poz. 399). Rodzaj przeważającej działalności wg PKD (2007 r.) to 9104 z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Park jako państwowa osoba prawna uzyskiwane dochody przeznacza na działalność statutową.

W dniu 20 lipca 2010 r. podpisana została umowa pomiędzy Stowarzyszeniem jako beneficjentem a Parkiem, jako partnerem o dotację projektu w ramach programu LIFE+ (nr projektu... - "...".

Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej oraz współfinansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Budżetu Państwa jako wkład własny. Głównym celem ww. projektu jest przeprowadzenie zadań na rzecz zabezpieczenia i ochrony populacji orlika grubodziobego poprzez przygotowanie planu ochrony miejsc lęgowych, ochronę starych drzewostanów, odtwarzanie łowisk poprzez odkrzaczanie i usunięcie nalotu młodych drzew, koszenie łąk, wykupy gruntów leśnych i nieleśnych w rewirze orlika grubodziobego, budowę urządzeń małej retencji budowę infrastruktury turystycznej (1 wieży widokowej drewnianej i 1 platformy widokowej) do obserwacji miejsc żerowiskowych orlika grubodziobego. Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Z dniem 1 stycznia 2012 r. Park został "płatnikiem podatku VAT" i od tego dnia nalicza i płaci należny podatek. Podatek naliczony z tytułu projektu... zalicza w koszty uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z czynnym obrotem opodatkowanym.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektów LIFE+, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowany, jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:

Czy płacenie (zaliczanie w koszty realizowanego projektu) podatku VAT naliczonego i uznawanie go jako niepodlegającego zwrotowi przy zakupie towarów i usług wymaganych do realizacji projektu LIFE+ jest postępowaniem prawidłowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zobowiązany do płacenia należnego podatku od towarów i usług bez prawa do obniżenia o podatek naliczony od towarów i usług zakupionych w ramach projektu. Przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dające możliwość odliczenia od podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, nie mogą być zastosowane.

Realizowany projekt LIFE+ nie jest związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną. Umowy dotyczące projektu LIFE+ zostały zawarte bez udziału rządu Rzeczypospolitej Polskiej oraz po dniu 1 maja 2004 r., z tego też powodu Park nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. rozdział 9 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie wymienionych przepisów Park zobowiązany jest do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT naliczonego przy realizacji dostaw towarów i usług w ramach projektu LIFE+.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Informacyjnie wskazuje się, iż w analogiczny sposób kwestia ta została rozstrzygnięta w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako podatnik VAT czynny realizuje projekt w ramach programu LIFE+ (nr projektu... - "...". Głównym celem ww. projektu jest przeprowadzenie zadań na rzecz zabezpieczenia i ochrony populacji orlika grubodziobego poprzez przygotowanie planu ochrony miejsc lęgowych, ochronę starych drzewostanów, odtwarzanie łowisk poprzez odkrzaczanie i usunięcie nalotu młodych drzew, koszenie łąk, wykupy gruntów leśnych i nieleśnych w rewirze orlika grubodziobego, budowę urządzeń małej retencji budowę infrastruktury turystycznej (1 wieży widokowej drewnianej i 1 platformy widokowej) do obserwacji miejsc żerowiskowych orlika grubodziobego. Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro realizowany projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl