ITPP1/443-125/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-125/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 7 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących przyznane dystrybutorom wynagrodzenie uzależnione od wykonania planu sprzedaży wyrobów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących przyznane dystrybutorom wynagrodzenie uzależnione od wykonania planu sprzedaży wyrobów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stroną umów handlowych z odbiorcami, hurtownikami i sieciami handlowymi (dystrybutorami), na podstawie których zobowiązany jest - w celu zmotywowania dystrybutorów do "zintensyfikowania" sprzedaży towarów - do wypłaty wynagrodzenia za wykonanie planu sprzedaży i osiągnięcie przez nich określonego progu obrotów towarami spółki. Wynagrodzenie ustalone jest jako procent od obrotu towarami sprzedanymi przez Spółkę danemu dystrybutorowi. Otrzymane wynagrodzenie dystrybutorzy dokumentują fakturami VAT, w których wynagrodzenie opodatkowane jest stawką 22%.

Wynagrodzenie jest związane wyłącznie ze spełnieniem określonych warunków umowy tj. z przekroczeniem lub zrealizowaniem miesięcznego, kwartalnego czy rocznego planu sprzedaży. Wypłacana premia ma charakter motywujący do dalszej współpracy, a jej celem jest zmotywowanie kupujących do zwiększenia obrotów.

Powołano w tym miejscu interpretację indywidualną z dnia 17 grudnia 2007 r. znak IPPP1/443-569/07-2/AK dotyczącą kwestii opodatkowania wynagrodzenia za wykonanie planu sprzedaży udzieloną na wniosek "A" Spółki z o.o. z siedzibą w W.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. kierując się orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, wskazano, że spełnione są przesłanki uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez dystrybutorów usługi. Wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz dystrybutorów za wykonane przez nich na rzecz Wnioskodawcy usługi, wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi i należy je traktować jako stanowiące koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących przyznane dystrybutorom wynagrodzenie uzależnione od wykonania planu sprzedaży wyrobów zwane premiami.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacone klientom Spółki za nabycie określonej ilości towaru, w uzgodnionym okresie czasu jest wypłatą wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ Spółka nabywa te usługi w celu wykonania czynności opodatkowanych przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących należne wynagrodzenie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Wypłacone premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dowolnego, bowiem uzależnione są od konkretnego zachowania nabywców towarów, a mianowicie osiągnięcia założonego planu sprzedaży, przekroczenia wyznaczonego progu obrotów. Wypłacone wynagrodzenie stanowi bonus dla odbiorców Spółki za świadczone na jej rzecz usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Ponadto, w treści art. 88 wskazanej ustawy ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

I tak w myśl ust. 1 pkt 2 tego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W konsekwencji, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdzie premie pieniężne wypłacane z tytułu uzyskiwania odpowiedniego poziomu obrotów i wykonania planu sprzedaży stanowią wynagrodzenie (ustalone jest jako procent od obrotu towarami sprzedanymi danemu dystrybutorowi) za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a wydatki te - jak wskazuje Spółka - mają związek z jej sprzedażą opodatkowaną oraz o ile stanowią koszt uzyskania przychodu, podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących te wydatki będzie mógł pomniejszać podatek należny, o ile czynności te (jeżeli zostały wykonane po dniu 1 stycznia 2008 r.) podlegają u wystawcy faktur opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wystąpią inne wyłączenia wynikające z treści art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl