ITPP1/443-1241/09/MN - Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z remontem holu budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1241/09/MN Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z remontem holu budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z remontem holu budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z remontem holu budynku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący wspólnotą lokalową planuje remont holu budynku. Wspólnota uzyskuje następujące przychody:

1.

z tytułu tzw. pożytków (miejsc parkingowych, najmu części powierzchni dachu pod anteny, najmu powierzchni holu pod urządzenia typu RONDO do sprzedaży słodyczy i napojów, najmu pomieszczenia), od których płaci podatek należny,

2.

z tytułu pokrywania kosztów wspólnych (wywóz śmieci, dostawa wody i odbiór ścieków, energia elektryczna, c.o., ochrona budynku, utrzymanie czystości, koszty administracji oraz drobne remonty), które pokrywają się z wydatkami - stanowiące przychody zwolnione,

3.

wpłaty uiszczane przez członków wspólnoty na rachunek bankowy funduszu remontowego, które również zaliczane są do przychodów zwolnionych.

Poszczególne przychody kształtowały się następująco:

2008 r. m-c 09/2009 r.

1.

przychody opodatkowane nbsp 81.560 nbsp 6.760

2.

przychody z tytułu pokrycia kosztów 335.282 16.000

3.

wpłaty na fundusz remontowy nbsp 67.909 nbsp 5.880

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony od planowanego remontu holu budynku wspólnoty lokalowej można odliczyć w całości, czy należy tylko rozliczyć proporcjonalnie w stosunku dochodów opodatkowanych do zwolnionych.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony od kosztów związanych z planowanym remontem przysługuje do odliczenia w całości, ze względu na środki gromadzone na funduszu remontowym, z wpłat i pożytków, z których zamierza zrealizować remont holu budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120, art. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powołanego wyżej przepisu podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Przepisy powołanej ustawy nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami, a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (nabycie towaru lub usługi, które następnie zostaną przez podatnika sprzedane) lub pośredni. Konkretny zakup musi więc łączyć się (bezpośrednio lub pośrednio) z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, że w przedmiotowej sprawie warunkiem koniecznym, aby Wspólnota mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego od wymienionych we wniosku zakupów, jest ich związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie należy podkreślić, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do odliczenia winno wywodzić się ze związku pomiędzy nabyciem przedmiotowych usług, a wykonywaniem przez Wspólnotę czynności opodatkowanych w postaci: najmu części powierzchni dachu pod anteny, najmu powierzchni holu pod urządzenia typu RONDO do sprzedaży słodyczy i napojów, najmu pomieszczenia.

Analiza przedstawionego przez Wspólnotę opisu zdarzenia przyszłego - w ocenie tut. organu - prowadzi do wniosku, że brak jest związku między zakupem towarów i usług związanych z remontem holu, a wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. dzierżawy powierzchni dachowej pod anteny oraz czerpania pożytków z miejsc parkingowych. Prace remontowe holu służą przede wszystkim zaspokojeniu potrzeb lokatorów i ewentualnie czynnościom opodatkowanym takim jak: najem powierzchni holu pod urządzenia typu RONDO do sprzedaży słodyczy i napojów, najem pomieszczenia, o ile wynajmujący to pomieszczenie korzysta z tego holu.

Natomiast wykonanie remontu holu w żadnym przypadku nie wpływa na polepszenie funkcjonowania miejsc parkingowych, czy na poprawę stanu wynajmowanej powierzchni dachowej.

Zatem planowane prace remontowe, w ocenie tut. organu, nie będą miały związku z wykonywaną działalnością opodatkowaną w zakresie wynajmu części powierzchni dachowej oraz miejsc parkingowych, w związku z czym w tej części nie będzie przysługiwało Wspólnocie prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego.

Stosownie do art. 90 ust. 1 i 2 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot przypadających na towary lub usługi, wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, oraz takich, w stosunku do których prawo to nie przysługuje, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że w odniesieniu do towarów i usług związanych z remontem holu Wspólnota będzie uprawniona do odliczenia takiej części podatku naliczonego, która związana będzie z najmem powierzchni holu pod urządzenia typu RONDO do sprzedaży słodyczy i napojów oraz najmem pomieszczenia, o ile wynajmujący to pomieszczenie korzysta z holu, przy uwzględnieniu treści powołanych wyżej przepisów art. 90 ust. 1 do 4 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług związanych remontem holu budynku w całości. Jedynie wydatki pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi (najem powierzchni holu pod urządzenia typu RONDO do sprzedaży słodyczy i napojów oraz najem pomieszczenia) mogą dać prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Końcowo zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości klasyfikowania przychodów do opodatkowanych i zwolnionych, gdyż nie sformułowano w tym zakresie zapytania oraz nie przestawiono własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl