ITPP1/443-1236/14/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1236/14/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2014 r. (data wpływu 9 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska zrealizowała projekt pod nazwą "O...- promocja miasta i regionu" (nr...), w ramach Osi Priorytetowej 1 - "P". Działanie 1.3 - "...". Poddziałanie. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Na powyższy projekt została zawarta umowa pomiędzy Województwem, a Gminą Miejską. Całkowita wartość projektu wyniosła...zł. Wydatki kwalifikowane projektu wynoszą:. zł. Środki europejskie (EFRR) w kwocie:. zł (co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych). Wkład własny Beneficjenta to kwota... zł, co stanowi 15% wydatków kwalifikowanych.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Beneficjent - Gmina nie odliczała i nie będzie odliczała podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług.

Wskazano, że wydatki realizowane w ramach omawianego projektu dotyczyły:

1.

wydatki kwalifikowane na kwotę... zł:

* studium wykonalności,

* uniwersytet R,

* udział w T,

* oprawa artystyczna,

* przeloty artystów,

* kampania promocyjna,

2.

wydatki niekwalifikowane na kwotę... - audyt.

Całkowity koszt projektu wyniósł -... zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (Beneficjent) ma prawo do odliczania podatku VAT od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji ww. projektu.

Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Omawiany projekt dotyczy projektu "O...". W związku z powyższym Gmina będąca Beneficjentem projektu, nie ma prawa do odliczania podatku od towarów i usług VAT poniesionych przy wykonywaniu omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W oparciu o art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu przedstawianego we wniosku wynika, iż Gmina zrealizowała projekt pod nazwą "O...". W ramach realizacji projektu poniesiono wydatki dotyczące: studium wykonalności, uniwersytet R, udział w T., oprawa artystyczna, przeloty artystów, kampania promocyjna oraz wydatki na audyt.

Wskazano, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, dlatego Gmina nie odliczała i nie będzie odliczała podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie - jak wynika z wniosku - warunek ten nie został spełniony, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Końcowo podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl