ITPP1/443-1236/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1236/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji i przebudowy budynków ośrodka kultury oraz biblioteki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji i przebudowy budynków ośrodka kultury oraz biblioteki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek (O) jest samorządową instytucją kultury i posiada osobowość prawną. Organizatorem jest gmina M., której organy, w zakresie ich właściwości sprawują mecenat nad działalnością kulturalną, polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz ochronie dziedzictwa kultury. Siedzibą O. jest miasto M. Podstawowym celem statutowym O. jest organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej w imieniu gminy, dla której prowadzenie takiej działalności jest zadaniem o charakterze obowiązkowym. O. gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków. O. pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami są wpływy z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, z wyjątkiem dóbr kultury, w rozumieniu art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz. U. Nr 10, poz. 48 z 193 z późn. zm.). Wysokość rocznej dotacji na działalność O. ustala Rada Miejska. Rada Miejska zapewnia O. środki niezbędne do prowadzenia działalności kulturalnej oraz utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Rada Miejska nie odpowiada za zobowiązania O.

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w M. została utworzona na mocy Uchwały Rady Miejskiej. Siedzibą Biblioteki jest miasto M. Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez UM. Bezpośredni nadzór nad działalnością Biblioteki sprawuje Burmistrz. Biblioteka może prowadzić działalność gospodarczą a dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych. Biblioteka prowadzi samodzielną gospodarkę finansową posiadanych środków, zgodnie z przepisami prawa. Biblioteka samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia. Roczne sprawozdanie finansowo-rzeczowe zatwierdza Rada Miejska. Źródłem finansowania działalności Biblioteki jest:

* dotacja budżetu Gminy M. w części dotyczącej realizacji zadań statutowych,

* dotacja budżetu powiatu m. w części dotyczącej realizacji zadań statutowych,

* przychody z prowadzonej działalności,

* darowizny i inne źródła przeznaczone na prowadzenie działalności statutowej i pokrycie kosztów utrzymania Biblioteki.

Może też pobierać opłaty za swoje usługi i wydawnictwa, określone w ustawie o bibliotekach do wysokości poniesionych kosztów ich wykonania, a wpływy przeznaczać na cele statutowe.

Gmina, budynek w którym mieści się O. jak i Biblioteka, nabyła nieodpłatnie Decyzją Wojewody w 1991 r., na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Z mocy prawa budynki te stanowią własność Gminy M. Z wpisu w księgach wieczystych również wynika, że właścicielem tych nieruchomości jest Gmina. Gmina, wyżej opisane budynki oddała dla O. i Biblioteki, w zarząd i w księgach inwentaryzacyjnych O. i Biblioteki jako forma władania figuruje zarząd. Gmina zamierza pozyskać środki krajowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego priorytet I - ochrona zabytków zadania pn. "...". Inwestycja realizowana będzie w 2014 r. Zadanie będzie polegało na wymianie pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem i obróbkami blacharskimi (O., Biblioteka) wzmocnienie istniejącej konstrukcji dachu i wieży, wzmocnienie konstrukcji stropów i schodów, wykonanie termoizolacji i zabezpieczenia ppoż. dachu, częściowe zdublowanie istniejącej konstrukcji dachu, wykonanie stropów i nowych schodów w wieży, przeszkleń doświetlających poddasze, wzmocnienie istniejącej konstrukcji stropu nad I piętrem, zabezpieczenie ppoż stropu nad I piętrem. Również zostanie złożony wniosek do Ministerstwa Kultury i dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu 3-infrastruktura domów kultury o dofinansowanie zadania pn. "...". Zakres prac obejmować będzie wykonanie robót budowlano-montażowych dotyczących przebudowy poddasza na pomieszczenia sali wielofunkcyjnej z niezbędnym zapleczem i przebudowy wieży dawnego kościoła na pomieszczenia tarasu widokowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąc beneficjentem projektu będzie miała prawo do odliczania podatku VAT z faktur wystawianych przez wykonawców wyżej opisanych zadań w całości zgodnie z art. 86, czy proporcjonalnie zgodnie z art. 90, czy pozyskane środki będą wydatkiem kwalifikowanym dla gminy nie będzie miała takiego prawa.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina będzie miała prawo do odliczania w całości podatku od towarów i usług obejmujących opisane zadania, dlatego że prowadzona działalność w budynkach których wykonuje swoje zadania O. i Biblioteka to zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu (zadania własne gminy dla których te jednostki zostały powołane), jak i czynności opodatkowane (wynajem pomieszczeń, sprzedaż biletów i inne czynności związane z działalnością gospodarczą, którą prowadzi O. i Biblioteka). Jeśli nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów i usług w całości do jednego rodzaju działalności, albo w odpowiednich częściach do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności przysługuje wówczas prawo do pełnego odliczania podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i jest właścicielem budynków, w których mieści się M. Ośrodek Kultury oraz Biblioteka. Wyżej opisane budynki zostały przekazane w zarząd tym jednostkom. Wnioskodawca zamierza pozyskać środki krajowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację zadań:

* pn. "...". Zadanie będzie polegało na wymianie pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem i obróbkami blacharskimi (O., Biblioteka), wzmocnienie istniejącej konstrukcji dachu i wieży, wzmocnienie konstrukcji stropów i schodów, wykonanie termoizolacji i zabezpieczenia ppoż. dachu, częściowe zdublowanie istniejącej konstrukcji dachu, wykonanie stropów i nowych schodów w wieży, przeszkleń doświetlających poddasze, wzmocnienie istniejącej konstrukcji stropu nad I piętrem, zabezpieczenie ppoż stropu nad I piętrem,

* pn. "...". Zakres prac obejmować będzie wykonanie robót budowlano-montażowych dotyczących przebudowy poddasza na pomieszczenia sali wielofunkcyjnej z niezbędnym zapleczem i przebudowy wieży dawnego kościoła na pomieszczenia tarasu widokowego.

W budynkach, których dotyczą realizowane zadania, O. oraz Biblioteka prowadzą swoją działalność związaną, zarówno z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu (zadania własne gminy, dla których te jednostki zostały powołane), jak i czynności opodatkowane (wynajem pomieszczeń, sprzedaż biletów i inne czynności związane z działalnością gospodarczą, którą prowadzi O. i Biblioteka).

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z projektami dotyczącymi mienia przekazanego w trwały zarząd, na zasadach określonych w art. 86 ustawy, bowiem poniesione w ramach realizowanych zadań wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy, a jedynie służyć będą - na co wskazano w opisie zdarzenia przyszłego - realizowaniu sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej przez odrębnych podatników, będących osobami prawnymi, tj. O. i Biblioteki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl