ITPP1/443-1235/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1235/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w mieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży gruntów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza sprzedać następujące niezabudowane grunty rolne:

1.

działka nr 126/2 o powierzchni 57.6727 ha - planowane posadowienie 3 elektrowni wiatrowych,

2.

działka nr 120/3 o powierzchni 10.2500 ha,

3.

działka nr 120/5 o powierzchni 6.5500 ha - planowane posadowienie 1 elektrowni wiatrowej,

4.

działka nr 120/7 o powierzchni 9.2200 ha,

5.

działka nr 120/9 o powierzchni 10.6479 ha,

6.

działka nr 117/1 o powierzchni 11.3900 ha - planowane posadowienie 1 elektrowni wiatrowej,

7.

działka nr 117/2 o powierzchni 11.7700 ha.

Grunty położone są w T., gmina J. stanowią własność Wnioskodawcy. Zgodnie z ewidencją gruntów są one działkami rolnymi.

W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy J. uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 czerwca 2003 r. są one zapisane pod symbolem R1 - obszar intensywnej produkcji rolniczej - uprawy polowe. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 16 stycznia 2009 r. znajdują się one w obrębie terenu przeznaczonego na park elektrowni wiatrowych. Zgodnie z tym planem na działce nr 126/2 planowane jest posadowienie trzech elektrowni wiatrowych a na działce nr 120/5 i nr 117/1 posadowienie po jednej elektrowni wiatrowej.

Zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Burmistrza, z dnia 7 grudnia 2009 r., uchwalony plan nie zmienia rolniczego przeznaczenia żadnej z ww. działek. Natomiast teren zabudowy jednej elektrowni wiatrowej ma jednakowy obszar wynoszący 2.500 m2. Tak więc na działce nr 126/2 planowane elektrownie wiatrowe zajmą obszar 7.500 m2, na działkach 120/5 i 117/1 obszary te wyniosą po 2.500, m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy sprzedaż (dostawa) niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących działki rolne objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przewidującym posadowienie na nich elektrowni wiatrowych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług również w częściach przeznaczonych na posadowienie na gruncie rolnym planowanych elektrowni wiatrowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że planowana sprzedaż działek rolnych stanowiących niezabudowane nieruchomości gruntowe będzie w całości korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powołując brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy Wnioskodawca uważa, że nieruchomości gruntowe, które zamierza sprzedać nie zaliczają się ani do terenów budowlanych ani do przeznaczonych pod zabudowę i tym samym ich dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) teren budowlany lub teren przeznaczony pod zabudowę to grunt, który został uznany za taki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 16 stycznia 2009 r. wskazuje się planowane posadowienie na przedmiotowych działkach pięciu elektrowni wiatrowych jednak całość gruntów oznaczona jest jako grunty rolne, plan zagospodarowania nie zmienia przeznaczenia gruntów, nadal pozostają gruntami rolnymi. Gdyby przeznaczenie gruntów zmieniło się na budowlane lub przeznaczone pod zabudowę oznaczone byłyby w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem (Bp) - zurbanizowane tereny niezabudowane. Dodatkowo zauważyć należy że ewentualne posadowienie 5 elektrowni wiatrowych ma charakter czasowy, nie są one montowane na stałe. Ponadto korzystając dalej z terminologii stosowanej w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę nazywane są zurbanizowanymi terenami niezabudowanymi do których zalicza się grunty niezabudowane, przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, wyłączone z produkcji rolniczej i leśnej, natomiast sprzedawane działki nie są wyłączone z produkcji rolniczej i planowane posadowienie na trzech z nich elektrowni wiatrowych nie zmienia faktu, że będzie się na nich odbywała w dalszym ciągu intensywna produkcja rolnicza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ww. ustawy, z którego wynika, że towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ze wskazanych regulacji prawnych wynika zatem, iż dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem zwolniona jest jedynie dostawa gruntów niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży działek niezabudowanych, które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego są terenami rolniczymi przeznaczonymi pod park elektrowni wiatrowej. Na działce nr 126/2 o powierzchni 57.6727 ha planowane jest posadowienie trzech elektrowni wiatrowych, na działce nr 120/5 o powierzchni 6.5500 ha i nr 117/1 o powierzchni 11.3900 ha - po jednej elektrowni wiatrowej. Teren zabudowy jednej elektrowni wiatrowej nie przekroczy 2.500 m 2. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy J. obszar ten oznaczony jest symbolem R1 - obszar intensywnej produkcji rolniczej - uprawy polowe. Mimo przeznaczenia ww. gruntów pod elektrownie wiatrowe plan zagospodarowania przestrzennego nie zmienia charakteru rolniczego działek.

Odnosząc zatem przytoczone regulacje prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż o ile w chwili sprzedaży nie będzie wydana dla tych terenów decyzja o warunkach zabudowy, to planowana sprzedaż gruntów rolnych będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W przeciwnym wypadku podlegać będzie opodatkowaniu wg 22% stawki podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl