ITPP1/443-1234/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1234/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako osoba bezrobotna uzyskał Pan w grudniu 2010 r. środki na założenie działalności gospodarczej ze środków funduszu pracy. W tym samym miesiącu zamierza Pan dokonać pierwszych zakupów potrzebnych do rozpoczęcia działalności, takich jak komputer oraz oprogramowanie (zgodnie z harmonogramem złożonym w Powiatowym Urzędzie Pracy). Przedmiotowe zakupy będą udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Pana nazwisko. W dniu 3 stycznia 2011 r. zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, natomiast w dniu 16 grudnia 2010 r. zamierza Pan złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Począwszy od stycznia br. będzie Pan wystawiał faktury VAT. W styczniu chciałby Pan odliczyć podatek naliczony od zakupów dokonanych w grudniu 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można dokonać obniżenia kwoty podatku należnego, wynikającego z wystawionych faktur o podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych przed rozpoczęciem działalności (grudzień 2010 r.) oraz z faktur otrzymanych w styczniu dokumentujących zakupy przeznaczone do wykorzystania w działalności gospodarczej.

Pana zdaniem można dokonać odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Towar został zakupiony w grudniu 2010 r. na potrzeby opodatkowanej działalności gospodarczej, natomiast rodzaj pozyskanych środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. W tym zakresie należy stosować zasady ogólne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zauważa się, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. uchylono ust. 3-7a ww. art. 86 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto z treści art. 86 ust. 13 ustawy wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy. W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że w dniu 16 grudnia 2010 r. zamierza złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, natomiast w dniu 3 stycznia 2011 r. planuje rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. W grudniu 2010 r. dokona Pan pierwszych zakupów potrzebnych do rozpoczęcia działalności (komputer wraz z oprogramowaniem). Nabyte towary posłużą do wykonywania działalności opodatkowanej. W styczniu chciałby Pan odliczyć podatek naliczony od zakupów dokonanych w grudniu 2010 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w opisanym przypadku przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowych zakupów, na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 86 ust. 10, 11 i 13, o ile posłużą (posłużyły) one wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych i nie wystąpią inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl