ITPP1/443-1233/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1233/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.), uzupełnionym w dniach 27 i 31 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 27 i 31 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "S.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu w dniu 2 czerwca 2009 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej 1 "Przedsiębiorczość", Działanie 1.1. "Wzrost konkurecyjności przedsiębiorstw", Poddziałanie l.1.10 "Przygotowanie stref przedsiębiorczości", Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Nazwa projektu: "S.". Wniosek został oceniony pozytywnie i w dniu 30 grudnia 2009 r. Gmina podpisała umowę na dofinansowanie projektu z Województwem. Projekt ma na celu kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje polegające na uzbrojeniu terenu w instalacje sanitarne - sieć wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, grawitacyjnej i tłocznej z przepompownią ścieków oraz kanalizacji deszczowej z urządzeniami podczyszczającymi. Obecnie Gmina występuje do samorządu województwa o refundację poniesionych wydatków zgodnie z zawartą umową. Wartość zrealizowanej operacji wyniosła 1.123.705,80 zł z czego 886.175,74 zł zwróci Gminie samorząd województwa. Interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT stanowi załącznik do składanego wniosku o płatność. Ponadto z uzupełnienia do wniosku wynika, iż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując projekt pn.: "S.", ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Gmina stoi na stanowisku, że realizując projekt pn.: "S." nie ma możliwości odzyskania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W obowiązującym w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w rozdziale 8 przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 8 tego rozporządzenia.

Wskazać należy, iż w kolejno obowiązujących rozporządzeniach Ministra Finansów:

* z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.),

* z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.),

jak również w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), powyższe regulacje zostały zawarte w identycznym brzmieniu (rozdział 9).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 2 czerwca 2009 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej 1 "Przedsiębiorczość", Działanie 1.1. "Wzrost konkurecyjności przedsiębiorstw", Poddziałanie l.1.10 "Przygotowanie stref przedsiębiorczości", Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Nazwa projektu: "S.". Jak wskazano wydatki związane z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano - realizowany projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymała nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl