ITPP1/443-1230b/09/BK - Prawo agencji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu dotyczącego wsparcia przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez działania szkoleniowe, doradcze i inwestycyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1230b/09/BK Prawo agencji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją programu dotyczącego wsparcia przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez działania szkoleniowe, doradcze i inwestycyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu pn.: "Wejście w obszar przedsiębiorczości na terenie województwa II edycja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Agencja w latach 2005-2007 realizowała projekt z zakresu Europejskiego Funduszu Społecznego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w latach 2005-2007. Agencja otrzymała na realizację projektu z Instytucji Wdrażającej (Urząd Marszałkowski Województwa) dofinansowanie na podstawie zawartej umowy. Dofinansowanie obejmowało 100 % kosztów kwalifikowanych projektu. Agencja realizowała projekt pn.: "Wejście w obszar przedsiębiorczości na terenie województwa II edycja". Przedmiotowy projekt dotyczył wsparcia przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez wsparcie szkoleniowe, doradcze i inwestycyjne. Agencja realizując projekt rozliczała się ze środków przyznanego dofinansowania z Urzędem Marszałkowskim. Agencja przed rozpoczęciem realizacji projektu złożyła w Urzędzie Marszałkowskim oświadczenie w zakresie podatku VAT, z którego wynikało, iż z tytułu realizowanego projektu nie wystąpiły żadne przychody ze sprzedaży (w tym opodatkowane), a wykonywane usługi szkolenia i doradztwa na rzecz beneficjentów ostatecznych były nieodpłatne. Agencja złożyła oświadczenie, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie pozwalają na odliczenie podatku zawartego w zakupach towarów i usług lub też odzyskanie go w inny sposób z tytułu wykonywanego projektu. W związku z powyższym podatek VAT zawarty w zakupach towarów i usług związany z realizowanym projektem uznany został przez Agencję i Instytucję Wdrażającą jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego w latach 2005-2007 projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części, jeżeli działania w projekcie polegały na szkoleniach osób fizycznych, doradztwie oraz udzielaniu wsparcia na rozpoczęcie przez beneficjentów ostatecznych działalności gospodarczej a projekt ten nie generował żadnych przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy przy realizacji przedmiotowego projektu Agencja w żaden sposób nie mogła odzyskać podatku naliczonego z powodu braku wystąpienia sprzedaży opodatkowanej w tym projekcie. Wszystkie usługi świadczone były nieodpłatnie i w związku z tym nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz w rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. oraz odpowiednio w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn.: "Wejście w obszar przedsiębiorczości na terenie województwa II edycja". Przedmiotowy projekt dotyczył wsparcia przedsiębiorczości na terenie województwa poprzez wsparcie szkoleniowe, doradcze inwestycyjne. Wszystkie usługi świadczone były nieodpłatnie. A zatem realizowane w ramach projektu zadania nie stanowiły odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją tegoż projektu. Nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanych zakupach, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl