ITPP1/443-1209b/09/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1209b/09/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 8 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług realizującym projekt budowy sieci szerokopasmowej. Następnie mienie w postaci składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną zostanie przekazane utworzonej przez województwo jednostce organizacyjnej, np. jednostce budżetowej. Przekazanie to nastąpi w oparciu o art. 21 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w formie zarządu rozumianego jako trwały zarząd wg ustawy o gospodarce nieruchomościami. Dopiero jednostka ta, działając ze skutkiem dla województwa, wydzierżawi infrastrukturę teleinformatyczną operatorowi infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w powyższej sytuacji, gdy mienie w postaci składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną zostanie przekazane utworzonej przez Wnioskodawcę jednostce organizacyjnej np. budżetowej, która wydzierżawia ją operatorowi infrastruktury to czynności związane z dzierżawą infrastruktury teleinformatycznej, z którymi wiąże się na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy przypisać należy wyłącznie tej jednostce budżetowej.

2.

Czy jednocześnie Wnioskodawca nie będzie dokonywał tych czynności, a tym samym nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, a beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. W przedmiotowej sprawie, beneficjent co prawda nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, lecz w ocenie Wnioskodawcy jednostka budżetowa, chociaż może mieć status podatnika VAT, wchodzi w skład struktury województwa, nie posiadając osobowości prawnej, w konsekwencji nie stanowi odrębnego od województwa podmiotu prawa. Mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, że Wnioskodawca nie będzie prowadził opodatkowanej sprzedaży, należy na podstawie przywołanych wyżej przepisów prawa podatkowego domniemywać, że nie będzie miał również możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku, jak również pisma stanowiącego jego uzupełnienie, opisu zdarzenia, będącego przedmiotem interpretacji wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt budowy sieci "szerokopasmowej", a nabyte składniki majątkowe składające się na przedmiotową infrastrukturę teleinformatyczną zostaną przekazane jednostce budżetowej, w trwały zarząd. Jednostka ta, utworzona przez Wnioskodawcę, jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie następnie wydzierżawiała ww. zespół składników operatorowi infrastruktury.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że z uwagi na to, iż projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę - bowiem czynności te będzie dokonywała jednostka organizacyjna, np. jednostka budżetowa, będąca odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług - nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy, który ponosi nakłady finansowe na budowę przedmiotowej inwestycji, przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, jedynie w sytuacji, gdy sama prowadziłby sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tj. wydzierżawiałby wybudowaną infrastrukturę operatorowi infrastruktury.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż skoro nie będzie prowadził opodatkowanej sprzedaży, nie będzie miał również możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie mienia (nieruchomości) w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu budowy sieci teleinformatycznej, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie wskazać należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto prawidłowości rejestracji Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów, gdyż nie było to przedmiotem pisemnego zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl