ITPP1/443-1206/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1206/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest społeczną organizacją pozarządową, skupiającą 54 członków będących osobami fizycznymi. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem stowarzyszenia jest:

* prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,

* udział w akcjach ratowniczych i przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,

* informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,

* rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

W 2012 r. utworzono orkiestrę dętą, która z powodu braku środków finansowych musiała korzystać z wypożyczonych instrumentów. Konieczność wypożyczenia instrumentów bardzo mocno ograniczała możliwość rozwoju nowopowstałej orkiestry, stąd też podjęto decyzję o złożeniu wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy na ww. instrumenty muzyczne w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". W ramach otrzymanego wsparcia zakupiono: tubę b - 1 szt. (5985,92 zł), dwie waltornie F (wartość brutto 4.400 zł), dwa saxhorny tenorowe (wartość brutto 2.800 zł), dwa puzony suwakowe (wartość brutto 2.300 zł), dwa saksofony altowe (wartość brutto 3.720,02 zł), dwa saksofony tenorowe (wartość brutto 5.800 zł), cztery trąbki (wartość brutto 3.996,04 zł) i dwa klarnety (wartość brutto 1.998,02 zł). W załączniku rzeczowo-finansowym do umowy zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług jako koszty kwalifikowane operacji. Całkowity koszt szacuje się na kwotę 31.000,00 zł (przy wnioskowanej kwocie na poziomie 24.800 zł). Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifikowany, podlegający w całości finansowaniu zgodnie z wnioskiem o dotację. Z powodu braku własnych środków Stowarzyszenie na realizację ww. zadania zaciągnęło kredyt w banku w kwocie 31.000 zł. Realizując zakup instrumentów Stowarzyszenie otrzymało fakturę od dostawcy z zawartym w niej podatkiem od towarów i usług. Z otrzymanej faktury Stowarzyszenie nie dokonało odliczenia podatku VAT uznając, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług takie odliczenie jemu nie przysługuje. Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków. W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów ww. rozporządzenia. Zakupione instrumenty nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, a będą służyć członkom stowarzyszenia oraz mieszkańcom do organizacji imprez kulturalnych nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego zadania Stowarzyszeniu przysługiwało prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze dostawcy instrumentów lub ubieganie się o zwrot podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony, oraz nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl