ITPP1/443-1204/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1204/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie prowadzi działalność kulturalną (organizuje plenery, wystawy, koncerty) i sportowo-rekreacyjną (organizuje zawody rolkarskie) określoną pod numerem PKD 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowana. Stowarzyszenie wszelkie zyski przeznacza na działalność statutową. Zasadniczo za udział w prowadzonych przedsięwzięciach Stowarzyszenie nie pobiera opłat od uczestników. Odstępstwem jest wpisowe uiszczane przez zawodników, startujących w biegu rolkarskim. Opłata jest konieczna z uwagi na koszty organizacji ponoszone przez Stowarzyszenie. Ich wysokość zarówno w roku 2009, 2010, jak i w 2011 nie przekroczyła kwoty 5.000 zł. Pozostałe przychody dotyczą składek członkowskich i dotacji, które Stowarzyszenie uzyskuje od samorządów terytorialnych. Stowarzyszenie świadczy zatem usługi opodatkowane (wpłaty uiszczane przez zawodników), ale ich obrót w roku 2010 nie przekroczył kwoty 100.000 zł W uzupełnieniu wskazano, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność od 2007 r. tylko w ww. opisanym zakresie. Ponadto od początku prowadzonej działalności Stowarzyszenie nie utraciło prawa do zwolnienia, gdyż obroty w żadnym roku nie przekroczyły progu zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Stowarzyszenie świadczy usługi opodatkowane (wpłaty zawodników), z tytułu których obrót nie przekroczył w roku 2010 kwoty 100.000 zł, pozostaje podmiotem zwolnionym od podatku od towarów i usług, a tym samym nie ma obowiązku dokonywać rejestracji dla potrzeb tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Artykuł 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (...)

Z przedstawionych okoliczności stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie od 2007 r. prowadzi działalność kulturalną i sportowo-rekreacyjną, sklasyfikowaną pod nr 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowana. Stowarzyszenie dokonuje sprzedaży opodatkowanej - wpłaty uiszczane przez zawodników, startujących w biegu rolkarskim. Wysokość opłat z tego tytułu w latach 2009, 2010 i 2011 nie przekroczyła kwoty 5.000 zł. Od początku prowadzonej działalności Stowarzyszenie nie utraciło prawa do zwolnienia, gdyż obroty w żadnym roku nie przekroczyły progu zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż skoro wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła i nie przekroczy w kolejnych latach kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl