ITPP1/443-1204/10/JJ - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wdrożeniem projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1204/10/JJ Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wdrożeniem projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 stycznia 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 28 lipca 2010 r. zawarł z samorządem województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania pn. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Realizując umowę Wnioskodawca poniósł koszty zakupu usług, obejmujące również podatek od towarów i usług. W ramach tych działań Wnioskodawca doposażył świetlicę wiejską oraz wykonał prace remontowe, polegające na dociepleniu styropianem ściany tylnej budynku remizy wraz z wyprawą elewacyjną i malowaniem oraz obróbkami blacharskimi. Realizacja tego projektu ma na celu zaspokojenie potrzeb społeczno - kulturowych mieszkańców wsi, przyczynienie się do ich integracji oraz rozwój życia społeczno - kulturowego. Zgodnie z zawartą umową do kosztów kwalifikowalnych, związanych z jej realizacją zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w płatnościach za nabywane usługi. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazuje, iż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nie wykonując żadnych czynności opodatkowanych, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek w związku z wydatkami, które poniósł realizując zadania wykonane w ramach wniosku pn. "Zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego", zgodnie z umową o przyznaniu pomocy z dnia 28 lipca 2010 r. zawartą z samorządem województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ w związku z realizacją zadania nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności opodatkowanej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT, to nie ma możliwości odzyskania podatku zawartego w poniesionych kosztach zgodnie z zawartą umową z dnia 28 lipca 2010 r. z samorządem województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

W rozdziale 9, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Należy wskazać, iż tożsame regulacje, od dnia 1 stycznia 2011 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego". Projekt jest realizowany na podstawie zawartej w dniu 28 lipca 2010 r. z samorządem województwa umowy o przyznaniu pomocy w ramach działania pn. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Jak wskazano wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu, o ile projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych. W tym przypadku nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl