ITPP1/443-1201a/09/MS - Możliwość zwolnienia od podatku VAT dostawy gruntów budowlanych, przejętych na podstawie decyzji starosty na potrzeby inwestycji drogowej w zamian za odszkodowanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1201a/09/MS Możliwość zwolnienia od podatku VAT dostawy gruntów budowlanych, przejętych na podstawie decyzji starosty na potrzeby inwestycji drogowej w zamian za odszkodowanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu przeniesienia własności nieruchomości pod budowę drogi krajowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu przeniesienia własności nieruchomości pod budowę drogi krajowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Grunt (działka nr 3229/21 o pow. 0,2638 ha) stanowiący własność Skarbu Państwa a będący w zarządzie Lasów ("N"), został na mocy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) przejęty przez Starostwo pod inwestycję drogową. Za przejętą z mocy prawa nieruchomość Prezydent Miasta w drodze decyzji z dnia 26 listopada 2009 r. orzekł odszkodowanie w wysokości 19.638,15 zł). Kwota ta zostanie przekazana po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnej. "N" potraktowało kwotę odszkodowania jako kwotę netto, na podstawie stwierdzenia zawartego w decyzji, tj. "określona przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie wartość rynkowa przedmiotu wyceny może być traktowana tylko i wyłącznie jako wartość nieobejmująca podatków i opłat lokalnych oraz innych obciążeń związanych z realizacją umowy". Ponieważ grunt jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, następuje odpłatna dostawa towaru (gruntu) z nakazu organu władzy publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca powinien naliczyć podatek VAT, traktując odszkodowanie jako netto, czy też dostawa ta korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, "N" powinno do odszkodowania otrzymanego za przejętą nieruchomość decyzją administracyjną doliczyć 22 % stawkę VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju objęte jest podatkiem VAT. Przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie stanowi odplataną dostawę zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy. (Prezydent Miasta decyzją orzekł o ustaleniu odszkodowania za nieruchomość (grunt niezabudowany) przejętą pod drogę publiczną). Wnioskodawca uważa, iż przy tej transakcji, nie można skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, ponieważ nie zostaje spełniona przesłanka wynikająca z treści tego przepisu (przejęty grunt był niezabudowany, a został przeznaczony pod zabudowę).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W świetle powołanych przepisów, w sytuacji przedstawionej we wniosku, ma miejsce dostawa towarów (gruntu) w zamian za odszkodowanie. W tym przypadku, odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nieruchomość gruntowa została przejęta przez Starostwo pod inwestycję drogową, na mocy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publiczny, w zamian za odszkodowanie.

Z treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że droga jest obiektem budowlanym - budowlą, teren na którym znajduje się droga jest terenem zabudowanym, natomiast teren niezabudowany przeznaczony pod drogę jest terenem budowlanym.

Mając zatem na uwadze, że droga jest budowlą, grunt niezabudowany przeznaczony pod drogę jest terenem budowlanym, a przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest dostawą, należy uznać, że przeniesienie prawa własności przedmiotowych nieruchomości gruntowych, z przeznaczeniem pod budowę dróg publicznych, jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem dostawa terenów budowlanych (gruntów przeznaczonych pod drogę) opisanych w we wniosku, przejętych z mocy prawa w zamian za odszkodowanie, dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podstawowej w wysokości 22 %, określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż w części dotyczącej traktowania otrzymanego przez Wnioskodawcę odszkodowania jako wartość netto, wydano odrębne rozstrzygnięcie (postanowienie znak: ITPP1/443-1201b/09/MS).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl