ITPP1/443-1199/12/AJ - Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1199/12/AJ Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od lutego 2009 r. i posiada NIP Gminy. W poprzednich latach czynnym podatnikiem był Urząd Gminy i posiadał NIP Urzędu Gminy. Urząd Gminy został wyrejestrowany jako podatnik w 2011 r. Urząd Gminy ma zarejestrowaną kasę rejestrującą od 1999 r., która nie jest używana od 2005 r., ale była poddawana obowiązującym przeglądom i jest sprawna technicznie. Obecnie Gmina chce uruchomić kasę rejestrującą dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (m.in usługi ksero).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina powinna kontynuować ewidencję obrotu i podatku należnego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z wykorzystaniem kasy rejestrującej, którą posiada... Z powodu posiadania przez Gmnię NIP odrębnego niż NIP Urzędu Gminy wprowadzony w kasie należy, ją przeprogramowć w celu aktualizacji danych podatnika.

W przypadku braku możliwości wykorzystywania posiadanej kasy rejestrującej z NIP Urzędu Gminy jak zgodnie z przepisami należy postąpić w celu ww. ewidencji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Gminy jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Nierozerwalne i niepodzielna powiązania podmiotowe Gminy i Urzędu gminy na gruncie podatku od towarów i usług sprawiają, że nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy podmiotowość Urzędu Gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd, czyli podatnikiem towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina. W ocenie Wnioskodawcy mimo, że kasa fiskalna zarejestrowana została z NIP-em Urzędu Gminy, to nie ulega wątpliwości że rozliczenia w podatku od towarów i usług są rozliczeniami Gminy jako podatnika. A zatem, ewidencja obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników powinna być kontynuowana z wykorzystaniem posiadanej kasy rejestrującej. Przy czym z uwagi na otrzymanie przez Gminę NIP, konieczne jest przeprogramowanie kasy fiskalnej celem wprowadzenia danych identyfikujących Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z zapisu art. 15 ust. 6 ustawy wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, to Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nie Urząd Gminy, który jest aparatem pomocniczym organu wykonawczego, nieposiadającym osobowości prawnej.

Nie ulega zatem wątpliwości, że rozliczenia w podatku od towarów i usług są rozliczeniami Gminy - jako podatnika, jak bowiem wskazano, Urząd Gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy Gminie.

A zatem Gmina prawidłowo dokonała zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług, korygując tym samym błędnie dokonaną wcześniej rejestrację jako podatnika podatku od towarów i usług Urzędu Gminy.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Mając na uwadze powyższe, w świetle art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że podatnikiem jest Gmina, to o ile dokonuje czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, winna prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Warunki stosowania kas rejestrujących przez podatników określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.).

Zgodnie z § 1 pkt 10 ww. rozporządzenia, pamięć fiskalna kasy to urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b powołanego rozporządzenia wynika, że kasy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą zapisywać w pamięci fiskalnej kasy między innymi numer unikatowy kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Natomiast stosownie do § 5 ust. 1 pkt 6 tego rozporządzenia paragon fiskalny drukowany przez kasę musi m.in. zawierać następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika, numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Ze złożonego wniosku wynika, iż w lutym 2009 r. Gmina dokonała zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług. Natomiast kasa rejestrująca została zarejestrowana w 1999 r. na Urząd Gminy z jego odrębnym NIP-em. Przedmiotowa kasa nie jest używana od 2005 r., ale była poddawana obowiązującym przeglądom i jest sprawna technicznie.

Z powołanych regulacji wynika, że pamięć fiskalna kasy rejestrującej jest urządzeniem umożliwiającym trwały zapis NIP bez możliwości jego zmiany. Wobec tego, niezbędne jest w tej sytuacji dokonanie wymiany pamięci fiskalnej w użytkowanej dotychczas kasie.

Zgodnie z § 7 ust. 8 powołanego rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a następnie wyrejestrowania z ewidencji właściwego urzędu skarbowego.

W przedmiotowej sytuacji, powyższe czynności winny być dokonane w lutym 2009 r., tj. w momencie dokonania prawidłowego zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę.

Ponieważ jednak w chwili dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług w 2009 r. nie dokonano jednocześnie czynności związanych ze zmianą numeru identyfikacji podatkowej w pamięci kasy rejestrującej (spisania protokołu na okoliczność odczytania zawartości pamięci fiskalnej i zgłoszenia tego faktu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego), to mając na uwadze opis sprawy, z którego wynika, że kasa rejestrująca nie była używana od 2005 r. ale jest sprawna technicznie bowiem była poddawana obowiązującym przeglądom, należy uznać za nienaruszające przepisów prawa kontynuowanie przez Gminę ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu przedmiotowej kasy rejestrującej, przy jednoczesnym dokonaniu zmian odnośnie numeru identyfikacji podatkowej, z uwzględnieniem zasad określonych w powołanych przepisach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl