ITPP1/443-1192/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1192/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki podatku od czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 8% stawki podatku od czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest właścicielem budynku oraz wieczystym użytkownikiem działki gruntu, na którym wzniesiony jest budynek. Przedmiotowy budynek został wybudowany i oddany do użytkowania w 1985 r. W dniu 9 lutego 2010 r. członek spółdzielni (mieszkający w tym budynku przez blisko 24 lata), złożył pismo w sprawie wykupienia części pomieszczenia pralni oraz poddasza na cele mieszkalne i zobowiązał się do wykonania na własny koszt adaptacji ww. pomieszczeń. Pomieszczenia te były od początku istnienia budynku wykorzystywane przez jego mieszkańców zgodnie z ich przeznaczeniem. Lokator, po uzyskaniu zgody Spółdzielni oraz wszystkich właścicieli mieszkających w budynku, podpisał ze Spółdzielnią w dniu 30 czerwca 2011 r. umowę, w której została określona przez rzeczoznawcę wartość pomieszczeń na kwotę 26.000 zł netto + podatek VAT oraz "inne warunki". Lokator przystąpił do adaptacji pomieszczeń. W lipcu 2011 r. lokator wpłacił do Spółdzielni ww. kwotę, a Spółdzielnia wystawiła fakturę na kwotę brutto 28.080,00 zł (26.000,00 zł x 8% = 28.080,00 zł). Wartość wyceny pomieszczeń przeznaczonych do adaptacji wraz z wartością prac adaptacyjnych poniesionych przez lokatora została zaliczona na wkład budowlany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy "opłata" za prawo do adaptacji pomieszczeń na cele mieszkalne zaliczona na wkład budowlany i ustanowienie prawa odrębnej własności podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, "opłata za prawo do adaptacji pomieszczeń na cele mieszkalne, zaliczona na wkład budowlany i ustanowienie prawa odrębnej własności podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkalne. W art. 2 pkt 14 ustawy pierwsze zasiedlenie zostało zdefiniowane jako "wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Czynności związane m.in. z ustanowieniem na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu z dniem 1 maja 2004 r. stanowią zatem dostawę towarów.

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z kolei stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten w stanie ulepszonym zostanie oddany do użytkowania, nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia jest właścicielem budynku (wybudowanego i oddanego do użytkowania w 1985 r.). oraz wieczystym użytkownikiem działki gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek. W lutym 2010 r. członek Spółdzielni, mieszkający w przedmiotowym budynku wystąpił z wnioskiem o wykupienie części pomieszczenia pralni i poddasza na cele mieszkalne i zobowiązał się do wykonania adaptacji tych pomieszczeń na własny koszt. Opisane pomieszczenia od momentu wybudowania, były wykorzystywane przez mieszkańców zgodnie z ich przeznaczeniem. W czerwcu 2011 r., po uzyskaniu zgody Spółdzielni i wszystkich właścicieli mieszkających w budynku, podpisano z lokatorem umowę. Po podpisaniu umowy i spełnieniu innych warunków lokator przystąpił do adaptacji pomieszczeń. W lipcu 2011 r. lokator wpłacił do Spółdzielni kwotę określoną przez rzeczoznawcę (tj. 26.000 zł + 8% VAT), a Spółdzielnia wystawiła fakturę. Wartość wyceny pomieszczeń wraz z wartością prac adaptacyjnych została zaliczona na wkład budowlany.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Czynność ta nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem lokal ten jako część budynku mieszkalnego, nie był wcześniej przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Przedmiotowa dostawa, może natomiast korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a, z uwagi na spełnienie warunków wymienionych w tym przepisie (tj. Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku związanego z tym obiektem, jak również z wniosku nie wynika, że Spółdzielnia ponosiła wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej obiektu, przy których przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku).

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano kwestii ustalenia podstawy opodatkowania, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl